Wat kun je nu het beste doen met je spaargeld tijdens deze / aankomende crisistijd?

De afgelopen tijd al natuurlijk economisch gezien geen stijgende tijden en momenteel veel spanning met de eventuele val van de euro.
Momenteel sparen veel mensen, maar de rente is laag en het is voor mij de vraag of dit de beste methode is op dit moment. Mijn idee van "stil" zitten en afwachten tot er iets gebeurd lijkt mij niet slim.

wat is nu aan te bevelen om te doen, kijkend naar de toekomst?
Andere valuta kopen? Goud? Nog andere ideeën? .... Of toch gewoon het geld op de bank laten en afwachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En al helemaal niet van de bank afhalen want als iedereen dat zou doen blijft er geen bank meer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk, twee tegengestelde reacties. Haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Engelse regering laat hun onderdanen ook nog steeds links rijden, dus of je je daar veel van aan moet trekken. De Engelsen zijn ook zo anti Europa dat het meer wishful thinking is denk ik. Verwacht maar geen rellen in Europa hoor. Alleen even een kleine periode van extra onzekerheid die zo snel mogelijk door onze overheid zal worden opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat juist om die oplossing van het probleem... Het is een verlies - verlies situatie. Uiteindelijk hebben jij en ik daar ook last van. Uiteindelijk gaat het hoe dan ook een hoop geld kosten. De kosten hiervoor komen van de regering... De regering wordt betaald van ons belastinggeld. Dus indirect raakt het ons allemaal. Vandaar mijn vraag...
Het is als de weerman die mij verteld dat er een orkaan aankomt, je kunt blijven zitten en hopen dat je huis stevig genoeg is en eventueel je gemeente / regering om hulp vragen. Maar ik zoek een goed actieplan om dingen meer in mijn eigen hand te hebben (binnen de mogelijkheden)

Het beste antwoord

Alléén sparen is financiële zelfmoord (inflatie). Zoals al opgemerkt in deze reacties is spreiding erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Tsja, dat is natuurlijk een moeilijke kwestie. Een hele veilige optie is om aandelen koninklijke olie te kopen. Daar krijg je dividend van. Goud blijft momenteel ook alleen maar stijgen, maar dat houdt een keer op natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van die vele financieel deskundigen zei het zo:

Als je weinig risico wilt nemen, laat je je geld op een spaarrekening staan.
Dat is het meest zekere.
Als het veel is, verspreid je het over meer dan een bank.
Als je het wat langer kan missen, zet je het op een spaardeposito, dus wat langer vast.
>>>>Alle banken met een vergunning van DNB vallen onder het garantiestelsel. Naast de banken van Nederlandse origine hebben nagenoeg alle buitenlandse banken die hier actief zijn zo’n vergunning. Wie zijn geld heeft ondergebracht bij bijvoorbeeld een Turkse rentestunter, kan bij een faillissement dus bij DNB terecht.

Kun je wat meer risico hebben dan zijn er nog
voldoende beleggingsmogelijkheden.

Lees:

http://www.elsevier.nl/web/10160855/Dossiers/Profiteer-van-de-crisis/Veilig-sparen/Tips-voor-veilig-sparen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreiden is altijd wenselijk! Niet op één paard wedden, want als die komt te vallen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sparen is een manier waarbij je zeker bent dat je het niet kwijt raakt. Echter, de inflatie en rente + belasting heffen elkaar nagenoeg op. Dus je wint er ook niets mee.

Er zijn allerlei depositos'zoals overheids obligaties. Die kunnen op lange termijn heel leuke opbrengsten hebben, maar dan moet je vertrouwen in de overheden houden.

Zilver en goud zijn zaken die ook in de toekomst geld waard blijven. Omdat zilver en goud steeds schaarser worden, fluctueert het weliswaar,maar wordt op lange termijn steeds meer waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er zelf eens lekker van gaan winkelen om de economie en de winkeliers te steunen. Iedereen is aan het hamsteren en zo houden ze de ellende in stand. Daarnaast zou ik wat spaargeld houden, beneden de grens dat je belasting moet betalen. Vooral niks met aandelen of fondsen, want zolang die gasten met dikke auto's rijden, voel ik mij niet veilig of serieus genomen, wel serieus " genomen"..... Als ik dan nog geld over had om te verdelen, zou ik eens in mijn buurt kijken wie het zo zwaar hebben dat ze door de schulden niets meer konden, en kijken of ik ze kon helpen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat moet je nou lekker gaan winkelen als je niks nodig hebt.
En het is juist door de hebberigheid van alles en iedereen dat het mis is gegaan hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien de economie in stand houden?? Als je niks koopt, is er geen stroming.. staat water stil, gaat het rotten.. Iedereen houdt nu de knip dicht, dus zijn er weer anderen niet geen omzet draaien. Als men nu ook nog verantwoorden producten koopt en geen " action" rotzooi, en wegwerk troep, dan zouden we langzaam weer een betere wereld krijgen, zonder kinderarbeid of nare slachtparijen met dieren.
Persoonlijk speel ik het veilig en dat is al mijn geld in de kluis, als de banken instorten krijg je je geld niet en ben je het waarschijnlijk kwijt! Dit doe ik omdat mijn ouders hun spaargeld kwijt zijn geraakt door Ijslandse bank.