Mag ik iets verpanden dat nog betaald moet worden per acceptgiro?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Lenen
1.2K
Ivana
8 jaar geleden
Je kunt niets verpanden wat niet van jou is. Zolang iets niet betaald is, is het niet van jou.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar er zit wel een bon bij
Ivana
8 jaar geleden
Er zit een rekening bij, maar zolang die niet is betaald is 'het' niet van jou.
tinus1969
8 jaar geleden
@Ivana. Vziw is dit niet waar. het goed is geleverd, dus het is van jou. Je hebt alleen nog niet betaald -dus de leverancier heeft een vordering op je.
Amadea
8 jaar geleden
Je kunt het vele malen beter terugsturen naar waar je het vandaan hebt. Want met verpanden wordt het sowieso minder waard, en jouw schulden zullen steeds hoger worden. Spullen waar je het geld niet voor hebt moet je gewoon niet aanschaffen.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Het gaat hier om twee afzonderlijke civiele transacties. Jij moet aan je betalingsverplichtingen voldoen, die je hebt bij de verkoper waar je het product hebt verkocht. Daarnaast heb je de tweede overeenkomst met het pandjeshuis. Deze overeenkomst met het pandjeshuis staat los van je overeenkomst met de verkoper, waar je het product hebt gekocht.

Toegevoegd na 1 minuut:
verkocht in regel 3 moet natuurlijk gekocht zijn

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat een product nog niet betaald is, betekent dus niet dat er geen koopovereenkomst gesloten is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier kan ik wat mee! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, waarvoor plus. Of het verstandig is om te doen is een tweede... dit is toch wel een kwestie van het ene gat vullen met het andere en je zal er per definitie verlies op lijden...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als verkoper nou eigendomsvoorbehoud heeft beschreven in zijn algemene voorwaarde dan is het gewoon diefstal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Deaal
Als degene aan wie je het product doorverkoopt niet op de hoogte is van een eigendomsvoorbehoud, is er feitelijk nog niet veel aan de hand. Het enige wat de leverancier kan doen is een schadevergoeding/betaling van jou als schuldenaar-koper eisen. Hij kan de goederen in ieder geval niet terugeisen. Overigens kan een leverancier zich alleen op dit voorbehoud beroepen indien de klant de afgesproken betaaltermijn heeft overschreden.
Zou eens de algemene voorwaarden lezen van de verkoper want als hij eigendomsvoorbehoud heeft beschreven is het niet toegestaan tot je betaalt hebt en ga er maar vanuit dat dat beschreven is