Van wie leent de Amerikaanse regering die 328 miljard dollar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
1.8K

Antwoorden (2)

Van particulieren beleggers, banken en investeerders.
10 jaar geleden
Wie leent Amerika al dat geld?

Dankzij het gesteggel over het schuldenplafond is een bankroet van de VS weer eens dichtbij. Ambtenaren en mensen die van hun diensten afhankelijk zijn hebben al behoorlijk last gehad van het politieke gerommel, maar er zit meer ellende aan te komen. Hoewel een tijdelijke oplossing waarschijnlijk is, zullen aandeelhouders in de Amerikaanse staatsschuld zich toch zorgen maken. Wij vroegen ons af: wie zijn dat eigenlijk?

Bezit China de Amerikaanse staatsschuld?

Een veelgehoorde opmerking is dat de Chinezen het grootste deel van Amerikaanse staatsschuldpapieren bezitten. Het is waar dat de Chinezen veel hebben, maar niet het meeste. De totale staatsschuld van de VS is 17.000 miljard, de Chinezen hebben daar een aandeel in van 1.276 miljard. Een flink bedrag, maar China is niet de grootste schuldeiser. Het meeste Amerikaans schuldenpapier is in handen van Amerikaanse overheidsinstanties zelf. Via een wonderlijke ‘broekzak-vestzak’ boekhouding bezitten deze 5.000 miljard aan vorderingen op de staat.

Met Amerikaanse overheidsinstanties worden pensioenfondsen, verschillende ministeries en overheidsverzekeringsbanken bedoeld. Hierbij zit nog niet de Federal Reserve die dankzij Quantative Easing 1.800 miljard aan leningen op haar balans heeft. Dan zijn er nog lagere overheden en verzekeraars die niet worden meegerekend tot de overheid en die bezitten samen 3.400 miljard. Met Amerikaans particuliere en institutionele beleggers samen komt het aandeel van Amerikanen in hun eigen staatsschuld op ongeveer twee derde van het totaal.

Japan is als vreemde mogendheid de tweede aandeelhouder in de Amerikaanse staatsschuld met 1.108 miljard. Daarna wordt het wat schimmig, omdat veel olieproducerende landen Amerikaans staatspapier bezitten, maar er deels niet openlijk voor uit komen. Om die reden staat het Caraïbisch gebied op de derde plaats en staan ook Luxemburg en België erg hoog. Vanuit die landen is 602 miljard aan staatspapier ingekocht, maar dat zijn grotendeels indirecte investeringen vanuit olielanden. Die komen als je de officiële investeringen erbij optelt op 860 miljard, de derde plek.

verder

https://www.amsterdamgold.com/info/goudnieuws/nieuws/wie-leent-amerika-al-dat-geld/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Is menno er niet van op de hoogte dat googel antwoorden niet letterlijk mogen worden gekopieerd maar herschreven dienen te worden? (huisregels site)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb even gegoogled maar ik kan geen antwoord vinden op u reactie.