Waar kan ik terug vinden bij wie je krediet kan hebben? (zie extra uitleg)

De vraag is een beetje ongelukkig geformuleerd, maar ik hoop het duidelijk te kunnen maken.

Mijn man en ik zijn bij een hypotheek adviseur geweest. Deze zegt dat wij krediet hebben van €9500 euro. Niet dat we dat geleend hebben, maar wel dat we dat KUNNEN lenen. (Buiten de hypotheek om) Alsof we creditcards zouden hebben of heel erg rood kunnen staan op een rekening.

Ik snap daar helemaal niets van. Wij hebben 1 creditcard, daar kunnen we €2500 mee opnemen (wat we niet hebben, hij staat op 0) Die hebben we puur voor het huren van een auto in het buitenland, reis boeken, of online aankopen waar Ideal en PayPal niet werkt. Maar na gebruik, word het krediet meteen aangevuld zodat we geen rekening krijgen achteraf.

Van blijft er volgens de Hypotheek adviseur toch nog een krediet ergens over van €7000,- en dit staat op naam van mijn man. Maar wij hebben geen idee wat dit is. Hij heeft geen creditcard en ook geen geheime bankrekening.

Waar zouden we dan kunnen vinden waar dat "krediet" vandaan komt? Dat kon de Hypotheek Adviseur ons niet zeggen....

10 jaar geleden
in: Lenen
1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Eerste vraag:
Hoe weet die hypotheekadviseur dan DAT jouw man een extra kredietmogelijkheid van € 7000 heeft? Tweede vraag:
Als je die extra mogelijkheid niet kende, niet hebt gebruikt, en niet van plan bent te gaan gebruiken, maakt het dan uit waar die mogelijkheid vandaan komt?
Cryofiel
10 jaar geleden
Derde vraag:
Is dit een concreet bestaande kredietmogelijkheid, of is het een kredietmogelijkheid die je *zou kunnen* aanspreken? Bijvoorbeeld een bankrekening waarop je op dit moment niet rood mag staan, maar waarbij je, als je dat wilt, een roodsta-limiet van € 7000 zou kunnen aanvragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk ook dat het een bankrekening is, die kun je tot alle limieten aan laten passen maar daar hoef je geen gebruik van te maken natuurlijk.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Antwoord 1: Hij zag in het systeem een krediet mogelijkheid van €2500 op mijn naam en €7000 op mijn mans naam, maar daar stond volgens hem niet bij waar het vandaan kwam. Ik weet niet hoe zij dat zien. Antwoord 2: De hypotheek verstrekker zegt "Ook al gebruik je het niet, je kan het wel gaan opnemen. En dan kan het zo zijn dat je daardoor te hoge maandlasten gaat krijgen waardoor je de hypotheek niet kan betalen. Met dat extra krediet erbij krijgen we dus onze hypotheek niet. Antwoord 3: Volgens onze bank, kunnen wij niet rood staan op de rekeningen. We zouden dat wel kunnen aanvragen. Maar dat was niet de oorzaak van het krediet wat de hypotheek verstrekker ziet. Die hypotheek verstrekker is namelijk van onze bank, en hij kon meteen uitsluiten dat het om onze bankrekeningen ging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, als die man wel kan zien dat je het hebt moet hij ook op kunnen zoeken waarop je dat hebt of hij moet jou kunnen vertellen HOE je opzoekt waar dat aan vast zit of hij moet niet zo moeilijk doen. Het kan niet dat hij jullie zo het bos in stuurt en de hypotheek weigert. Hij moet weten hoe jullie hier achter kunnen komen (BKR ofzo?).
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja ik vond het ook al zo'n rare manier van doen. Ik geloof dat we bij hem ook maar geen hypotheek gaan afsluiten. We hebben de eerste optie op een nieuwbouwproject. We willen voor het eerst gaan kopen. Dus dan is het wel fijn als je ook een goede uitleg krijgt :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gefeliciteerd! Nee, met zo'n persoon kom je geen stap verder en die is jouw geld ook niet waard!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dank je! Het is wel super leuk en spannend natuurlijk. Haha mijn man heeft al een hele indeling voor het huis in zijn hoofd en praat bijna nergens anders meer over. Ik ben wat meer terughoudend er in, want stel dat...maar het zou zo leuk zijn als het allemaal rond komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had dat ook, maar dan ging t om 1200 euro.
Even langs de bank gegaan en via de bank bij het BKR een overzicht aangevraagd. Dit bleek bij Santander te zijn, maar ik wist ondertussen nog steeds van niets...
Santander gebeld en zij vertelden mij dat ik 6 (!!!) jaar geleden via de BCC een product op afbetaling heb gekocht van €750.
Nu is het dus zo dat €1200 het minimale 'leenbedrag' was, ik daarvan €750 heb gebruikt en ondanks dat dit in 3 maanden was afbetaald, bleef die €1200 dus staan als lening waar ik direct gebruik van kon maken als het nodig was... Voor mij was het toen een kwestie van een mail naar Santander dat ik deze 'lening' wilde opzeggen en of zij daarvoor zsm een afmelding bij het BKR konden regelen. Binnen een week konden wij naar de hypotheekadviseur terug en nu wonen wij in ons prachtige nieuwbouwhuis :-) En maak je niet te druk over die adviseur, hij kan (gelukkig maar!) echt niet zien waar dit krediet loopt. Wet op de privacy... Veel plezier met de aankoop van het huis!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een gokje; heeft je man misschien een auto op afbetaling? Gaat nl om een aardig bedrag..
Cryofiel
10 jaar geleden
Een kredietfaciliteit van € 7000. Laten we zeggen tegen 15% rente. ALS jouw man daar gebruik van zou maken, zou hij daar dus € 1050 per jaar aan kwijt zijn. Dat is € 87,50 per maand. Dit zou betekenen dat de maximaal te verkrijgen hypotheek zoveel lager zou worden, dat de maandlasten daarvan € 87,50 lager zouden zijn dan zonder die kredietfaciliteit.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee we hebben nooit iets met koop op afbetaling gedaan, en ook geen auto gekocht met een lening. Ik heb er wel een vraag over gesteld hier, maar vervolgens hebben we dat niet gedaan.

Het beste antwoord

Die gegevens zullen afkomstig zijn van het BKR.

Je kan je gegevens het beste opvragen bij een filiaal van je eigen bank. Het opvragen van uw gegevens doe je als volgt:

Vraag naar de brochure 'Wat doet BKR voor mij?' Vul het aanvraagformulier in.
Identificeer uzelf met een geldig identiteitsbewijs.
De kosten zijn € 4,95.
De bank stuurt uw formulier naar BKR.
U ontvangt uw gegevens meestal binnen 10 werkdagen thuis.

http://www.bkr.nl/Consumenten/Veelgestelde-vragen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Als er via ons onafhankelijke hypotheekkantoor een hypotheekaanvraag naar de geldverstrekker gaat, krijgen wij alleen bedragen door van eventuele kredieten. Wij weten dan niet om wat voor krediet het gaat. In eerste instantie denk ik aan een autokrediet, als dat het niet is idd even een overzicht aanvragen. Als je géén geld hebt opgenomen, maar daar wel een mogelijkheid voor hebt (bijv. idd roodstandmogelijkheid), dan moet je dat doorgaans beeindigen voor je een hypotheek krijgt. In welke regio woon je HeerVoldemort? Kijken of ik nog een adviseur voor je weet? :-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Staat in mijn profiel ;-)
Amersfoort Nee er is geen auto krediet op onze naam. Ik heb er een paar maanden geleden wel een vraag over gesteld, maar dat hebben we niet gedaan.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij heb je de hypotheekadviseur verkeerd begrepen. Je kunt €9500 lenen, maar omdat je een creditkaart hebt waarop je €2500 rood mag staan (en dus kan lenen) blijft er precies €7000 over. Die €7000 zou je kunnen lenen, maar is niet iets wat je al geleend hebt zoals jij denkt.

Als je meer dan €7000 nodig hebt kun je tijdelijk je creditkaart opzeggen, het geld lenen en weer een creditkaart nemen. Mensen die een hypotheek nemen doen dat ook om een hogere hypotheek te krijgen.