Waar kan ik terug vinden bij wie je krediet kan hebben? (zie extra uitleg)

De vraag is een beetje ongelukkig geformuleerd, maar ik hoop het duidelijk te kunnen maken.

Mijn man en ik zijn bij een hypotheek adviseur geweest. Deze zegt dat wij krediet hebben van €9500 euro. Niet dat we dat geleend hebben, maar wel dat we dat KUNNEN lenen. (Buiten de hypotheek om) Alsof we creditcards zouden hebben of heel erg rood kunnen staan op een rekening.

Ik snap daar helemaal niets van. Wij hebben 1 creditcard, daar kunnen we €2500 mee opnemen (wat we niet hebben, hij staat op 0) Die hebben we puur voor het huren van een auto in het buitenland, reis boeken, of online aankopen waar Ideal en PayPal niet werkt. Maar na gebruik, word het krediet meteen aangevuld zodat we geen rekening krijgen achteraf.

Van blijft er volgens de Hypotheek adviseur toch nog een krediet ergens over van €7000,- en dit staat op naam van mijn man. Maar wij hebben geen idee wat dit is. Hij heeft geen creditcard en ook geen geheime bankrekening.

Waar zouden we dan kunnen vinden waar dat "krediet" vandaan komt? Dat kon de Hypotheek Adviseur ons niet zeggen....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die gegevens zullen afkomstig zijn van het BKR. Je kan je gegevens het beste opvragen bij een filiaal van je eigen bank. Het opvragen van uw gegevens doe je als volgt: Vraag naar de brochure 'Wat doet BKR voor mij?' Vul het aanvraagformulier in. Identificeer uzelf met een geldig identiteitsbewijs. De kosten zijn € 4,95. De bank stuurt uw formulier naar BKR. U ontvangt uw gegevens meestal binnen 10 werkdagen thuis. http://www.bkr.nl/Consumenten/Veelgestelde-vragen/

Volgens mij heb je de hypotheekadviseur verkeerd begrepen. Je kunt €9500 lenen, maar omdat je een creditkaart hebt waarop je €2500 rood mag staan (en dus kan lenen) blijft er precies €7000 over. Die €7000 zou je kunnen lenen, maar is niet iets wat je al geleend hebt zoals jij denkt. Als je meer dan €7000 nodig hebt kun je tijdelijk je creditkaart opzeggen, het geld lenen en weer een creditkaart nemen. Mensen die een hypotheek nemen doen dat ook om een hogere hypotheek te krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100