Hoe groot is de kans bij een onderhandse lening dat je naar je geld kan fluiten?

Ik wil met een vriend een onderhandse lening afsluiten en dit vast laten leggen bij een notaris. Kan ik daardoor altijd mijn geld terug eisen, bijv. door middel van een deurwaarder, loonbeslag enz.? Ik wil graag een vriend helpen, maar wil wel wat zekerheid hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
4.7K
bamibal
11 jaar geleden
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij geld lenen aan vrienden ook einde vriendschap is.

Antwoorden (8)

Als je dit vast laat leggen door de notaris, is het rechtsgeldig. Je hebt een contract gesloten met die vriend, en het is dus slim om dit officieel vast te laten leggen.
De notaris zorgt ervoor dat er duidelijk in staat hoeveel diegene krijgt en hoeveel diegene terug betaald voor welke tijd.

De kans is minimaal dat je kan fluiten naar je geld, tenzij die vriend failliet verklaard wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet precies hoeveel het kost maar notaris kosten zijn vrij prijzig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hangt natuurlijk wel af wat er in die overeenkomst staat.
Staat er een datum van terugbetaling in, wat zijn voorwaarden/straffen als hij alsnog niet betaalt?
(Een rechtszaak om je eigen geld terug te krijgen kan ook een langdurige en kostbare aangelegenheid zijn...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar een notaris helpt je wel met een overeenkomst maken. De straf als hij alsnog niet betaalt is vordering en eventuele schade vergoeding. Als er een rechtszaak nodig is (kleine kans) en er blijkt dus dat die vriend toch geld moet betalen, zijn de kosten voor de rechtszaak etc. van de vorderende partij ook vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eigen kosten worden slechts gedeeltelijk door de andere verliezende partij vergoed omdat de rechter niet alle of minder kosten toewijst.
Hangt van de redenen voor de lening af.
Help je hem uit financiele problemen dan zou ik er niet te veel op rekenen dat het geld terugkomt (is er zicht op dat zijn financiele problemen binnenkort voorbij zijn?)
Help je hem bij een investering, dan zou het zomaar kunnen dat de investering geld op gaat leveren en hij je terugbetaald.

Een notaris kost ook een boel geld! Wie gaat dat betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zekerheid wilt dan kun je ook een onderpand vastleggen in de overeenkomst. Als hij dan niet terugbetaalt, kun je het onderpand opeisen. Dit onderpand kan alles zijn wat waarde heeft en waarvan hij eigenaar is. (Auto, huis, antiek, kunst, verzameling postzegels, etc. etc.).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een notaris, is het allemaal rechtsgeldig,dus de kans dat je naar je geld kunt fluiten is even groot als wanneer je een vreemde geld leent.
De ellende om het terug te krijgen als de lener niet terugbetaalt is bij een vriend groter dan bij een vreemde. Bij een vreemde blijf je makkelijker zakelijk, daarom is het wel goed om ook bij vrienden alles goed vast te leggen.
Stel jezelf wel de vraag, of je het er voor over hebt dat de vriendschap wel eens onder druk kan komen te staan of kan overwaaien, bij in gebreke blijven van je vriend.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
''dus de kans dat je naar je geld kunt fluiten is even groot als wanneer je een vreemde geld leent'' De kans dat je naar je geld kunt fluiten bij een vreemde is groot.
De kan dat je naar je geld kunt fluiten bij een contract is klein. Dus niet even groot.
anneliez
11 jaar geleden
o misschien een beetje verkeerd geschreven. ik bedoel, leen je aan een vriend of vreemde, in beide gevallen heb je kans dat je naar je geld moet fluiten, in beide gevallen is een contract een stuk zekerder. Maar de emotionele factor is bij een vriend groter, iig is het verstandig om het vast te laten leggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee haha dat klopt al meer ja ;)
anneliez
11 jaar geleden
soms wil je te veel in te weinig woorden zeggen he
Als de vriend failliet verklaard wordt, of wat waarschijnlijker is in de schuldhulpverlening raakt ben je in elk geval (een deel van) je geld kwijt. Advies: niet doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Regel dan ook in de overeenkomst dat je zonder in gebrekestelling en zonder (dureen tijdrovende tussenkomst van de rechter) loonbeslag kunt laten leggen door een deurwaarder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het geld door een deurwaarder middels loonbeslag te kunnen laten innen heb je een executoriale titel nodig. Die kun je, naast een vonnis, krijgen met een notariële akte. Er moet dan wel duidelijk in bepaald zijn wanneer je het geld kunt gaan innen. Ook dan is echter niet zeker dat je geld terugkrijgt. Je vriend kan wel emigreren of sterven.

Zekerheid dat je geleend geld terugkrijgt heb je nooit, zelfs niet bij een (IJslandse) bank of als je je geld in je matras stopt (brand). Daarom krijg je bij een Duitse staatsobligatie een negatieve rente.

Zekerheden kun je wel zelf vergroten door middel van een pandrecht op roerende zaken of het recht van hypotheek op onroerende zaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment dat je een onderhandse lening afsluit, praat je al niet meer over vastleggen via notaris. Want dan is het niet meer onderhands.
Bij het lenen van geld aan anderen heb je altijd een risico. De vriend wordt een debiteur van je en uiteindelijk, als het eventueel mis zou gaan ben je als particulier zijnde de laatste in de rij om geld te ontvangen. Eerst komen de officiele instanties aan de beurt, dan pas de crediteuren en pas daarna particuliere onderhandse leningen.
Schuldeisers op volgorde van prioriteit
1. Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)
1. Huur- of Hypotheekschulden
1. Gas, water en elektriciteit (GWE)
1. Incasso Bureaus
1. Zorgverzekering
1. Banken
1. Belastingdienst
1. Openstaande rekeningen bij bedrijven, nog niet doorgestuurd naar incassobureaus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderhands staat op zich los van het feit of de lening vastgelegd is in een notariële acte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In feite is een onderhandse lening niets anders dan een lening met een andere partij dan een bank, waarbij bovendien partijen rechtstreeks met elkaar onderhandelen over de voorwaarden van de lening. Ook de financiering van een huis kan onderhands zijn gesloten. Er is dan geen notaris bij betrokken en de lening hoeft niet te worden ingeschreven in de openbare registers. bron:
http://financieel.infonu.nl/lenen/18302-lenen-wat-is-onderhands-lenen-en-hoe-doet-u-dat.html