Klopt het dat de aanvullende beurs omgezet wordt in een gift als je binnen 10 jaar je HBO diploma haalt?

Ik word binnenkort 18 en heb mijn studiefinanciering aangevraagd. Ook heb ik mijn aanvullende beurs aangevraagd.
Klopt het dat deze aanvullende beurs volledig omgezet word in een gift als ik binnen 10 jaar mijn HBO diploma haal?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik doe nu MBO niveau 4. Ik zit in het 2e van een 3 jarige opleiding.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel het duo en je hoort het antwoord direct. Mbo en hbo staan los van elkaar wat studiegeld betreft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wacht eerst maar eens af waar het nieuwe kabinet mee komt!

Antwoorden (3)

Als jij aan het HBO gaat studeren en je haalt binnen 10 jaar je HBO diploma dan wordt je basisbeurs+ aanvullende beurs inderdaad omgezet in een gift, maar alleen van de tijd dat je recht hebt gehad op studiefinanciering (meestal 4 jaar) Alles wat je langer dan 4 jaar studeert wordt een lening, maar de eerste 4 jaar krijg je dan vergoedt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Een plus. Ik begrijp die min niet goed. Vandaar
Je hebt recht op een basisbeurs + aanvullende beurs (bedoeld als vervanging voor als je ouders geen financiele bijdrage kunnen leveren aan jouw studie) gedurende de officiele duur van je studie. Bij de meeste HBO opleidingen is dit 4 jaar. Je basisbeurs + aanvullende beurs worden in principe verstrekt als lening. Als jij je diploma binnen 10 jaar haalt, wordt deze lening inderdaad kwijtgescholden.

Als je niet genoeg hebt aan de basisbeurs plus aanvullende beurs kun je daarnaast een lening afsluiten. Dit blijft een lening en wordt dus niet kwijtgescholden, onafhankelijk van hoe lang je over je studie doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja basisbeurs en aanvullende beurs worden beide omgezet in een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. De periode van 10 jaar gaat in als je straks start met het HBO, dus tijd zat lijkt me.

Alhoewel: begin wel op tijd want basisbeurs en aanvullende beurs worden over niet al te lange tijd wel beide een lening!