Waarom wordt alles steeds duurder en kan bvb broodprijs niet constant blijven?

Alles wordt steeds duurder door inflatie zegt men. Als grondstoffen duurder worden dan ook het eindproduct. Als er meer vraag is of als er minder aanbod is idem. Maar als de vraag en aanbod ongeveer constant zouden blijven merken we alsnog een prijsstijging. Dus mijn vraag: wat is de echte oorzaak van dat alles steeds duurder blijft worden?

5 maanden geleden
in: Economie
1.2K
TurfGraver
5 maanden geleden
Grondstoffen die duurder worden.
Energie (om brood te bakkken) wordt duurder.
Salaris van de bakker... enz.

Antwoorden (1)

1) Alles wordt duurder, dus ook een bakker moet zijn broodprijzen verhogen om zelf hetzelfde aan eten, drinken en goederen te kunnen kopen als voorheen.
2) Doordat hij met het duurder brood nu meer verdient krijgt kan hij meer kopen dan de man die géén salarisverhoging heeft gekregen. Bovendien moet die man nu meer betalen voor zijn brood. Die man wil dus ook meer salaris.
3) Zijn baas moet dat extra salaris betalen. Dat geld moet ergens vandaan komen. Die baas zal dus de prijs van zijn producten moeten verhogen om dat extra salaris te kunnen betalen.
4) Omdat punt 2 en 3 overal gebeuren zal alles weer een beetje duurder worden. En zo kunnen we weer beginnen bij punt 1.