Waarom tel je bij het berekenen van het totaal vermogen de interest op bij de winst?

RTV = (winst+interest)/(eigen vermogen+vreemd vermogen). Ik begrijp dat het totaal vermogen = EV + VV. Maar waarom tel je bij de winst de interest op? Interest is toch een kostenpost en zal dan moeten worden afgetrokken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
1.5K

Antwoorden (1)

Omdat je het rendement van het totale vermogen berekent. Het vreemd vermogen is onderdeel daarvan en daarover heb je interest betaald en daardoor is ook de winst beinvloed. Dus je kijkt wat de winst was zonder die interest (en belastingen) en daarom tel je 'm bij. Dan kun je vervolgens zeggen dat elke euro die in het bedrijf is gestoken (bijv.) 8 euro heeft opgeleverd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je zou ook nog de KVV en het REV kunnen berekenen.

Toegevoegd na 7 uur:
Andere benadering:

Dit kerngetal geeft antwoord op de vraag hoeveel 'winst' een onderneming maakt in relatie tot de hoeveelheid geld in een bedrijf. 'Winst' moet je hier lezen als 'bedrijfsresultaat' (netto omzet -/- bedrijfskosten).

De betaalde rente zegt niets over hoe goed of slecht het bedrijf het doet, die betaalde rente is namelijk afhankelijk van de financieringsstructuur.