Mogen uitzendbureaus onder het mininum lon betalen in nederland?

Ik zie dat een boekenopruimer in een bibliotheek in Utrecht tussen de 4 en 6 euro bruto krijgt per uur via een uitzendbureau. Kan dat zo maar?

8 maanden geleden
in: Economie
ronron1212
8 maanden geleden
nee dat mag niet Maar minimumloon is aan leeftijd gebonden loon wat jij aangeeft is tot ongeveer 18 jaar

Antwoorden (1)

Een uurloon tussen de 4 en 6 euro kan overeenkomen met het minimumloon. Dus ja, dat het is heel goed mogelijk dat het uitzendbureau het minimumloon uitbetaalt en dat is niet onder het minimumloon
Je geeft slechts een klein deel van de vacature weer. Zo geef je niet aan, om hoeveel uur per week het gaat, en of de vacature gericht is op alle leeftijden of specifiek op jongeren.
Het minimumloon is, tot 21 jaar, afhankelijk van de leeftijd. Daarnaast is het minimumloon gebaseerd op een fulltime werkweek (36, 38 of 40 uur per week).
Zo zou bijvoorbeeld iemand van 18 jaar, als de bibliotheek standaard een fulltime werkweek kent van 36 uur, 6,40 euro verdienen en iemand van 16 jaar 4,42 euro (per uur). Kent de blibliotheek standaard een fultime werkweek van 40 uur, ontvangt iemand van 18 jaar 5,76 euro en iemand van 16 jaar 3,98 euro per uur.
8 maanden geleden
erotisi
8 maanden geleden
Is die vacature dan ook een vorm van leeftijdsdiscriminatie?
ronron1212
8 maanden geleden
Waarom dan?
erotisi
7 maanden geleden
Het is op grond van de Wet gelijke behandeling op
grond van leeftijd (WGBL) verboden om
onderscheid op grond van leeftijd te maken bij de
werving en selectie van personeel. Dit verbod is
opgenomen in artikel 3 van de WGBL. Daarbij geldt
op grond van artikel 1 WGBL dat zowel directe als
indirecte verwijzingen naar leeftijd verboden zijn.
ronron1212
7 maanden geleden
Er zijn nu eenmaal banen voor jongeren ouderen zijn daarvoor te duur. Daarom ook een door de overheid vast gesteld minimum loon voor jongeren. Dat is dus lager dan dat voor volwassenen.