Hoe weet ik zeker dat ik geen boete krijg met copyright?

Ik ben een bedrijf met kleding. Ik heb zelf een bepaalde hoodie ontworpen en online gezet. Nu krijg ik bericht van een ander bedrijf uit Frankrijk met toevallig dezelfde hoodies dat ik ze na heb gedaan en dat ze me bij de regering in nederland gaan aanklagen. Echter heb ik hun hoodies nooit gezien. Hoe kan ik dit bewijzen en krijg ik nu een boete?

7 maanden geleden
in: Economie
1.3K
ronron1212
7 maanden geleden
Bij de regering dan zal niet lukken het openbaarministerie zal je bedoelen
TurfGraver
7 maanden geleden
Je hoeft niet te bewijzen dat je ze nooit gezien hebt maar wel dat je de eerste was om ze te ontwerpen.
Lien101010
7 maanden geleden
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb onderzoek gedaan. Ze zijn vanaf 23 augustus een officieel bedrijf geworden. Ik heb mijn ontwerpen al veel eerder gemaakt en online gezet, dit kan ik bewijzen door de datum van de tiktok post. Voor 23 augustus mochten ze officieel ook niks verkopen omdat ze dan geen echt bedrijf zijn en dat kan een boete betekenen in frankrijk. Mijn producten stonden er dus eerder op, sta ik dan in mijn recht?
crispy
7 maanden geleden
Ik vind het wel heel speciaal om op 23 augustus een bedrijf te starten en dan binnen 2 weken een ander bedrijf te betichten van copyright schending.
Lien101010
7 maanden geleden
Dat vind ik ook vreemd, ik weet nu niet wat ik moet doen, heb er veel tijd in gestoken maar wil ook geen boete
TurfGraver
7 maanden geleden
Het ligt allemaal wat ingewikkeld, hier wat info.
https://www.kadv.nl/het-auteursrecht-op-kleding/
Als het zover komt (wat ik eerlijk gezegd betwijfel) zou ik een advocaat regelen.
Utrecht
7 maanden geleden
Ik zou mijn bewijzen goed bewaren (vastleggen), ze informeren dat jij eerder was en vervolgens lekker afwachten. Ben benieuwd of een net opgestart bedrijfje al meteen internationaal wil gaan procederen. Ik denk bluf (en een poging je geld af te troggelen)
Inekez1
7 maanden geleden
Stuur gewoon hetzelfde bericht terug aan dat bedrijf, met het verzoek om HUN hoodies uit de verkoop te halen omdat JIJ anders juridische stappen gaat ondernemen.
Waarschijnlijk hoor je er dan nooit meer iets van...

Geef als eerste antwoord