Als er in de jaren 80 een hoge inflatie was hoe kwam het dan dat er een hoge werkloosheid was ?

Als er een hoge inflatie is zou je toch zeggen dat er meer werkgelegenheid is?

een jaar geleden
in: Economie
1.8K
ronron1212
een jaar geleden
waarom zou dat zo zijn dan?
tinus1969
een jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stagflatie

Antwoorden (2)

Het is een veelvoorkomende misvatting dat er bij hoge inflatie automatisch meer werkgelegenheid is. In werkelijkheid is de relatie tussen inflatie en werkloosheid veel complexer.

In de jaren '80 was er in veel landen sprake van zowel hoge inflatie als hoge werkloosheid. Dit werd veroorzaakt door verschillende economische factoren, waaronder:

1) Hoge rentetarieven: Om inflatie te bestrijden, verhoogden centrale banken de rentevoeten, waardoor bedrijven en consumenten minder gingen lenen en besteden, wat leidde tot lagere economische groei en hogere werkloosheid.

2) Hoge loonkosten: Bij hoge inflatie stijgen ook de lonen, waardoor bedrijven hogere kosten hebben. Om deze kosten te compenseren, moeten bedrijven soms banen schrappen of minder mensen aannemen.

3) Economische recessies: In sommige gevallen kan hoge inflatie ook worden veroorzaakt door een recessie of een zwakke economie. In deze situaties kan de werkloosheid stijgen omdat bedrijven minder investeren en minder mensen aannemen.

Dus, hoewel inflatie en werkgelegenheid op de korte termijn soms met elkaar in verband staan, zijn er veel andere factoren die van invloed zijn op de werkgelegenheid en de inflatie op de lange termijn. In de jaren '80 was de combinatie van hoge inflatie en hoge werkloosheid het gevolg van een complex samenspel van economische factoren en beleidskeuzes.
tinus1969
een jaar geleden
Aanvulling; de stagflatie van de jaren 70 is vrijwel zeker veroorzaakt door de stijgende olieprijs, net als nu het geval is https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stagflation
Een hoge inflatie kan leiden tot hogere kosten voor bedrijven, waardoor ze minder snel nieuwe werknemers aannemen en soms zelfs moeten bezuinigen op personeel. Dit kan leiden tot een hoge werkloosheid, zelfs als de economie groeit.
10 maanden geleden