Waar blijft het statiegeld van niet ingeleverde flesjes en blikjes?

Je betaald in de winkel statiegeld, maar waar blijft dat als je die flesjes en blikjes in de plastic afvalzak hebt meegegeven of ze zijn elders verloren gegaan?

een jaar geleden
in: Economie
2.8K

Antwoorden (4)

Uiteindelijk komt dat geld via de winkelier en de groothandel bij de fabrikant terecht.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Hoe bedoel je uiteindelijk?
Kan je de geldstroom dan uitleggen?
Ik zou namelijk verwachten dat het direct al bij fabrikant is na de verkoop aan de groothandel en nooit wordt opgeëist.
Dus iets als:
Fabrikant verkoopt blikje voor 25 cent + 25cent aan groothandel
Groothandel verkoopt blikje voor 50 cent + 25 cent aan winkel
Winkel verkoopt blikje voor 100 cent + 25 aan consument
....
Consument lever blikje in, krijgt 25 cent van winkel
Winkel levert blikje in krijgt 25 cent van groothandel
Groothandel levert blikje in krijgt 25 van fabrikant OF dat laatste gebeurt niet en de fabrikant wint een extra 25 cent. https://www.quest.nl/maatschappij/economie/a29545119/statiegeld-plastic-flessen-niet-ingeleverd/
Zelfde verhaal maar het is dus de statiegeldfabrikant die een stichting heeft die dit regelt. Maar het is dus niet een zaak van uiteindelijk, maar een kwestie van "nooit opeisen, dus houden".
SingingCoyote13
een jaar geleden
ja maar de vraag ging toch over het verloren gegane geld van statiegeld artikelen die zijn weggegooid met het vuilnis of dergelijke ?
Het statiegeld van de verkochte flessen gaat naar de producenten en importeurs van de flessen. Alleen voor de ingeleverde flessen moeten zij het geld geven aan de Stichting Retourverpakking Nederland (SRN).Die stichting keert het statiegeld weer uit aan de supermarkt, van wie jij je geld terug zou hebben gekregen
Kortom, het statiegeld voor niet-ingeleverde flessen blijft plakken bij de producent. Alleen als jij je flessen wel inlevert, maar vervolgens het bonnetje vergeet te geven aan de kassamedewerker, is het geld voor de supermarkt.
Toegevoegd op 7 april 2023 09:28: tekst
een jaar geleden
Het statiegeld van niet ingeleverde flesjes en blikjes gaat naar de producenten en importeurs van de dranken. Zij gebruiken het geld om de kosten van het statiegeldsysteem te dekken.
9 maanden geleden
Het geld voor niet ingeleverde statiegeldproducten komt helemaal niet bij de producenten en importeurs terecht zoals hierboven geopperd. Deze komt bij het Afvalfonds Verpakkingen terecht, een semi-overheidsorgaan. Voor meer info zie de website van Satiegeld Nederland. Het artikel van Quest waar eerder naar gerefereerd wordt is ook foutief omdat een producent statiegeld niet afdraagt op basis van ingeleverde emballage maar op basis van op de markt gebrachte producten. 15000 blikken in de markt gezet maar 1000 ingeleverd? Nog steeds voor 15000 blikken afdragen. Wat er precies met de 'verdiensten' bij Statiegeld Nederland gebeurd weet ik niet maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat deze mede gebruikt worden voor de handling-fee van bijvoorbeeld een supermarkt of voor de trailers die een innamepunt kan bestellen om bulk emballage retour te sturen.
8 maanden geleden