Wat gebeurt er als de Euro niets meer waard is?

Als je een kleine hypotheek hebt op je huis van een derde van de waarde en de rest eigen geld in gestopt, wat gebeurd er dan als de euro niks meer waard is of als de banken failliet gaan met je hypotheek en/of huis?

Als je zoals ik een AOW hebt en pensioen en de rente met gemak kan betalen? Ik heb gehoord dat als je ook maar een heel klein hypotheekgedeelte hebt je je onderpand kwijt bent als de euro klapt. De een zegt dit en de ander dat en ik zie nergens hoe het nu precies zit?

een jaar geleden
in: Economie
2.4K
tinus1969
een jaar geleden
Als de euro niets meer waard is, is het simpel. Je hebt een huis, en dat huis blijft van jou. En je hebt een schuld die letterlijk waardeloos is.
Een faillissement heeft meestal weinig impact omdat de hypotheekschuld meestal kan worden doorverkocht aan een andere bank.
TurfGraver
een jaar geleden
Dan is je hypotheek (net als je inkomen) niets meer waard.
gonna
een jaar geleden
Maar stel dat iemand een volledige hypotheek heeft op zijn huis en geen eigen geld en de euro klapt dan zou ik als ik tinus lees het huis van jou zijn? Of is dat alleen als grootste gedeelte eigen geld in het huis zit en een klein hypotheekje?
ronron1212
een jaar geleden
Als de euro echt niets meer waard is is niets meer iets waard. Dat zal er iets moeten gebeuren om europa weer aan een munt te helpen die iets waard is . Zonder geld waarde hebben we niets. Op het moment dat er een oplossing is gaat alles weer verder kunnen we weer boodschappen doen onze hypotheek betalen enz.
tinus1969
een jaar geleden
@gonna, precies. Dat huis is al van jou, en de schuld/hypotheek is niets meer waard. Of het nu een grote of kleine is. Dat zie je nu al een beetje. Als je 30 jaar geleden een huis kocht van 100.000 euro, is datzelfde huis nu mss wel 400.000 euro en zou je die schuld veel makkelijker kunnen betalen dan toen.
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 als de euro niets meer waard is, heeft dat huis nog steeds waarde.
ronron1212
een jaar geleden
Waar mee zou dat dan betaald moeten worden @tinus1969. Het economisch verkeer valt compleet uit als geld helemaal niets meer waard is. Is een optie die we nog nooit hebben meegemaakt.
tinus1969
een jaar geleden
Dat is een andere vraag ronron1212; en in Duitsland 1923 en 1945 bleek dat snel op te lossen.
ronron1212
een jaar geleden
Nee @tinus1969 dat was niet snel opgelost omdat de mark alleen maar minder waard werd. Biljetten en postzegels kwamen met miljoenen waarden.. Trouwens dat is het geld nog steeds iets waard.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 een voorbeeld
https://www.ma-shops.nl/toenjes/item.php?id=36040&gclid=EAIaIQobChMI7svi05H3_QIVtY9oCR0iXA3NEAAYAiAAEgKwMfD_BwE
tinus1969
een jaar geleden
Ja, en in 1924 resp 1946 was het probleem opgelost. En als je in 1922 een huis had gekocht woonde je gratis, want de oude hypotheekschuld was niets meer waard.
ronron1212
een jaar geleden
Je moest nog steeds betalen waarde vermindering heeft ver niets te maken met je schuld. Die devalueert gewoon mee
tinus1969
een jaar geleden
Je moet nog steeds betalen. Maar je moet betalen in waardeloze euro’s, dus dat is heel makkelijk.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 je krijg ook warde loze euros.
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 nee. Dat was juist wat er gebeurde in Duitsland 1923. De schulden bleef waardeloos oud geld. Maar de inkomsten werden eerst steeds hoger door inflatie en daarna kwam er nieuw gekd.
ronron1212
een jaar geleden
@Tinus1969 de armoede was gigantisch. Omdat zedewaarde op de biljetten verhoogde wil niet zeggen dat je meer geld kreeg lees er eens over
ronron1212
een jaar geleden
@tinis1969 in die tijd waren er maar heel weinig mensen met een hypotheek.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 de meeste hadden geen bankrekening kregen wekelijks hun loon contant
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 je focust je op details en issues die niets met de oorspronkelijke vraag te maken hebben. Ik denk dat je daarmee nu juist vraagstelster gonna mee in verwarring brengt.
De hoofdzaak is simpel. Als door inflatie of vergelijkbaar de Euro niets meer waard is, is de hypotheek op het huis ook niets meer waard. Maar het huis is nog steeds van jou. En dat huis verliest zn waarde niet.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 jij bent de gene die deze vraag steeds meer die richting uit werkt. Vandaar mijn reactie en nee je huis wordt minder waard als de euro instort. Huizen hebben geen vaste prijs vraag en aanbod bepalen die geen geld in de maatschappij ver list je huis echt veel waarde. Kijk maar eens wat er normaal op de huizen markt gebeurt.
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 ik vind dat ik juist dicht bij de oorspronkelijke vraag blijf’ wat gebeurt er als de euro (door inflatie) niets meer waard is? Antwoord: dan is de hypotheekschuld ook niets meer waard. Maar de huis behoudt zij waarde - al is het maar de praktische waarde dat je er in kunt wonen.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 jouw tekst
Ja, en in 1924 resp 1946 was het probleem opgelost. En als je in 1922 een huis had gekocht woonde je gratis, want de oude hypotheekschuld was niets meer waard. Dat is dus niet waar. Alleen al om het feit dat de meeste mensen toen nog geen hypotheek konden krijgen alleen al omdat ze zeker geen bankrekening hadden. Arbeider kregen wekelijk contant geld,
tinus1969
een jaar geleden
Er staat dan ook ‘ALS je een huis had…’
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 alleen voor de echt rijke. De tijden waren toen echt anders
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 dat een eigen huis een eeuw geleden alleen voor de echt rijken was, is een detail dat er bij deze vraag niet toe doet.
tinus1969
een jaar geleden
Overigens was het eigen woning bezit in Nederland een eeuw geleden op 18% https://www.canonsociaalwerk.eu/1956-Hypotheekgarantie/2001-DeZeeuw-Kraan-100jaar-eigenwoningbezit.pdf
ronron1212
een jaar geleden
Dat is dan toch de rijke groep @tinus1969 Arbeiders waren daar niet bij.
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 nogmaals, dat een eigen huis een eeuw geleden alleen voor de echt rijken was, is een detail dat er bij deze vraag niet toe doet.
De oorspronkelijke vraag: wat gebeurt er als de euro (door inflatie) niets meer waard is? Antwoord: dan is de hypotheekschuld ook niets meer waard. Maar de huis behoudt zijn waarde - al is het maar de praktische waarde dat je er in kunt wonen.
LeonardN
een jaar geleden
Ik zou denken:
(even een scenario)
Voor inflatie:
Euro is gelijk aan dollar
Een brood kost 2 euro
-Ik verdien 2000 euro per maand
-Ik heb net een huis gekocht met een hypotheek van 200.000 euro die ik af kan lossen zoals ik wil.
Na (hyper)inflatie
-1 dollar is 1000 euro
-Een brood kost me nu opeens 2000 euro
Ik weiger te gaan werken voor 2000 euro in de maand (1 brood dus)
Ik ga werken voor 1000 dollar per maand
Na een maand koop ik voor 900 dollar mijn spullen.
Ik ruil ook 100 dollar in voor 200.000 euro en los direct mijn hypotheek af
LeonardN
een jaar geleden
Moet 200 dollar = 200.000 euro zijn
tinus1969
een jaar geleden
Zoiets @LeonardN er zijn wat variaties op dit principe maar dit is waar het op neerkomt.

Antwoorden (3)

De euro is een waarde tov iets. Als de euro tov de dollar of yen weinig waard is dan kunnen Chinezen je huis kopen voor een leuk bedrag. Voor de relatieve waarde van je hypotheek tov je huis maakt dat verder geen verschil. Maw voor zuivere binnenlandse betrekkingen zal het niet zoveel uitmaken.
Indien de euro in waarde daalt tov de stijgende prijzen in Nederland zal niet alleen je huis maar ook je hypotheek minder waard zijn
Igv inflatie zal overigens een schuld voor de schuldenaar juist duurder worden als zijn inkomsten niet meestijgen. Voor de schuldeiser bank zal haar vordering juist in waarde dalen tenzij de rente hoger wordt.
Toegevoegd op 25 maart 2023 15:26: tekst
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Verward antwoord, vind ik.
tinus1969
een jaar geleden
Als de euro in waarde daalt, wordt je huis meer waard in euro’s, maar bv niet in dollars, of bv in big macs. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Big_Mac-index
Maar je schuld blijft in euro’s gelijk.
erotisi
een jaar geleden
Dat klopt staat inderdaad niet correct in antwoord.
Vortexxx
een jaar geleden
De eerste zin is al incorrect, de goudstandaard ligt al tijden achter ons die de waarde van de munt zou moeten vertegenwoordigen, tegenwoordig is het dus het woord, en niet een waarde t.o.v. iets. Kijktip: 97% Owned op Netflix, je mond zal openvallen van verbazing.
LeonardN
een jaar geleden
@Vortexxx
Nergens heeft erotisi het over de goudstandaard en de uitspraak is gewoon correct.
Iets heeft altijd een waarde ten opzichte van iets anders.
De ene valuta tegenover de andere (dat merk je als je naar de US gaat op vakantie en je euro's moet wisselen tegen dollars)
De ene valuta tegenover een product (dat merk je als je boodschappen doet, of een tv koopt)
De ene valuta tegenover bijvoorbeeld goud (dat merk je als je in goud wil investeren) Dat we de dollar of de euro niet meer koppelen aan goud klopt, maar dat is een ander verhaal. "tegenwoordig is het dus het woord,"
Wiens woord?
Nee het is het collectieve geloof in de munt aan de ene kant, en dus zoals in het antwoord vermelde waarde ten opzichte van buitenlandse valuta. In de breedste zin val je iets aan wat nooit gezegd is (stropopredenering)
Dan komen we in stagflatie en dat is erg vlg Ab Flipse.
Net zoiets als de Great Depression die 10 jaar duurde en begon in 1929
Hieronder nog wat overwegingen:

Als de Euro niets meer waard zou zijn, zou dit ernstige gevolgen hebben voor de economie en de samenleving in Europa. Hieronder volgen enkele mogelijke gevolgen:

Hyperinflatie: Als de Euro niets meer waard is, zou dit kunnen leiden tot hyperinflatie, wat betekent dat de prijzen van goederen en diensten snel en dramatisch zouden stijgen. Dit zou leiden tot een afname van de koopkracht van mensen en een ernstige economische recessie.

Valutaspeculatie: Bij een waardeloze Euro zouden valutaspeculanten mogelijk proberen te profiteren door te speculeren op andere valuta's, waardoor de onzekerheid op de financiële markten zou toenemen.

Handelsproblemen: Als de Euro niets meer waard is, zou dit grote problemen veroorzaken voor internationale handel en investeringen. Bedrijven zouden mogelijk hun activiteiten in Europa stoppen en investeerders zouden zich terugtrekken, waardoor de economie zou krimpen en de werkloosheid zou toenemen.

Politieke instabiliteit: Een waardeloze Euro zou kunnen leiden tot politieke instabiliteit in Europa, omdat burgers en regeringen zich zorgen maken over de economische toekomst van hun land. Dit kan leiden tot sociale onrust en politieke onrust, waardoor het moeilijk wordt om de noodzakelijke hervormingen door te voeren.

Mogelijke oplossingen: Er zijn verschillende mogelijke oplossingen voor een waardeloze Euro, zoals een herstructurering van de schuld, de introductie van een nieuwe valuta of het verhogen van de rentetarieven om de waarde van de Euro te ondersteunen. Deze oplossingen kunnen echter ook nadelen hebben en hebben tijd nodig om te implementeren.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Interessante discussie, maar geen antwoord op de vraag wat dit betekent voor de schuld van de vraagstelster.
gonna
een jaar geleden
Idd een interessante discussie. Vraag me wel af als de schatkist leeg is wat de Overheid dan gaat doen en al helemaal deze Overheid. Zoveel huizen tekort dat Overheid kan verplichten je huis te delen met meerdere mensen b.v.?
tinus1969
een jaar geleden
@gonna, twee nieuwe vragen/situaties (woningnood en faillissement Nederlandse overheid). Zal zo’n vaart niet lopen.
Als de Euro niets meer waard is, zal de waarde van andere valuta's relatief stijgen. Dit kan leiden tot een hogere inflatie, waardoor de koopkracht van mensen afneemt. Ook zal de economie van landen die de Euro gebruiken, waarschijnlijk in een recessie terechtkomen.
9 maanden geleden