Is je woz waarde tevens een richtlijn voor de verkoopwaarde?

een jaar geleden
in: Economie
1.5K
erotisi
een jaar geleden
Alleen een algemene richtlijn. Als je WOZ waarde 2023 neemt en je doet daar ongeveer gemiddelde prijsstijging bij van 17% (van 1 jan 2022 tot 13 maart 2023) dan heb je een grove schatting.
tinus1969
een jaar geleden
De woz waarde loopt circa 1,5 jaar achter. In 1,5 kan de prijs flink veranderen.
Thecis
een jaar geleden
@erotisi
de WOZ-waarde loopt ruim een jaar achter. Onlangs zijn pas de WOZ waardes per 01 jan 2022 bepaald. De waarde van 2023 komt over ca een jaar.
De berekening snap ik zeker wel. De correctie is dat je de WOZ-waarde neemt van 01 jan 2022 (die in 2023 is rond gestuurd). Het percentage is wat de WOZ waarde gemiddeld in 2021 is gestegen. Het is nog maar de vraag of dit in 2022 zal doorzetten, maar het is een goed uitgangspunt, zeker.

Antwoorden (2)

Een richtlijn zeker niet. Hooguit een indicatie, met een ruime marge. De taxatie is meestal wat globaal gebeurd, zonder rekening te houden met specifieke aanpassingen van het pand, de kwaliteit van keuken en sanitair, de staat van onderhoud, en dergelijke. Ook baseert de WOZ-taxateur zich op de woningmarkt en de waarde van vergelijkbare objecten per 1 januari van het vorige jaar. Intussen kan de prijs met procenten zijn gedaald of gestegen. Bedenk ook dat er gemeenten zijn die bewust de WOZ-waarde wat laag houden, en de belastingtarieven wat hoger. Dan komen ze toch aan hun OZB-inkomsten, zonder dat veel mensen bezwaar maken tegen de WOZ-waardering.
een jaar geleden
Nee, de WOZ-waarde is geen richtlijn voor de verkoopwaarde. De WOZ-waarde is een schatting van de waarde van een woning op 1 januari van het jaar waarvoor de waarde geldt. De verkoopwaarde is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de staat van het huis, de locatie en de vraag op de markt.
10 maanden geleden