Waarom zijn de gegevens in de matrix en in de spelboom van de opgave 'patatje oorlog' niet hetzelfde?

Hoi,

Bij de examenopdracht 'patatje oorlog' (vwo 2014-I) vraag 16 moet je aantonen dat bij punt A de weekomzet 5.106,25 euro is. De berekening die ze uitvoeren snap ik. Wat ik me echter afvraag is waarom de getalswaarden in de matrix verschillen van die van de stamboom. De stamboom gaat deels over het verlagen van de prijs met 10%, dus dat die waarden niet overeenkomen is duidelijk. Op basis van de matrix zou ik verwachten dat in de stamboom op plek A 5200 ingevuld zou moeten worden (het getal linksonder in de matrix). Dit getal gaat namelijk ook over een prijsverlaging van 'van Vliet' met 5% en geen prijsverlaging door Jonker.

Alvast bedankt.

Link naar de examenopdracht en het bijbehorende correctievoorschrift
Vraag: http://havovwo.nl/vwo/vec/bestanden/vec14iopg4.pdf
Correctievoorschrift: http://havovwo.nl/vwo/vec/bestanden/vec14iant4.pdf

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Economie
2.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, dat vraag ik me ook af!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik snap de berekening niet. Waar halen ze de 1.075 vandaan?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@Galaxian2600
De omzet is gelijk aan prijs*verkochte eenheden. Wanneer de stamboom wordt gevolgd, is te zien dat punt A overeenkomt met een prijsverlaging van 5%.

In de tekst staan dat de prijselasticiteit gelijk is aan -1.5. De definitie van prijselasticiteit is als volgt: prijselasticiteit = %verandering van de gevraagde hoeveelheid/ %verandering van de prijs. Zoals eerder gezegd, komt punt A overeen met een prijsverlaging van 5%. Vervolgens kan je dit invullen in de formule van prijselasticiteit (met x de onbekende):
-1.5=x/-5
x=-1.5*-5=7.5
De procentuele verandering van de gevraagde hoeveelheid is dus 7.5%. Om nu de omzet te berekenen, kan je de omzet zonder prijsverlaging vermenigvuldigen met de verandering in prijs (=0.95) en de verandering in gevraagde hoeveelheden (=1.075). Dit geeft 5000*0.95*1.075=€5106.25

Antwoorden (1)

Volgens de uitkomst van Van Vliet zou er inderdaad op die plek 5200 moeten staan. In de tekst staat echter impliciet dat zijn uitkomst fout is:
"De econoom concludeert dat
Van Vliet ten onrechte van een statische spelsituatie is uitgegaan."

Het belangrijke hier is de "ten onrechte". Er wordt niet verteld waarom Van Vliet fout is, alleen dat de econoom het op een betere manier heeft uitgerekend. De uitkomst van Van Vliet staat in de tabel en die van de econoom staat in de spelboom.