waarom wordt patat duurder als de aardappels schaars zijn en waarom niet goedkoper als er een overschot aan aardappels is zoals nu ?

5 kg aardappels voor 1,98 en 2,70 voor een patatje

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
3.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja wat zeggen die twee prijzen dan? De aardappelen moet geschild worden gesneden voorgebakken vervoerd enz.
ronron1212
6 jaar geleden
Mijn aardappelen kosten overigens 3,95 per 5 kilo
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dan betaal jij veel te veel hier 5kg 1,99 heel goede aardappelen
maar als je na gaat dat een boer er maar 5cent voor krijgt kun je na gaan waar de grote winst zit
een doos van 10kg voorgebaken friet voor de cafetaria kost nog steeds maar 9 euro van uit de groothandel
ronron1212
6 jaar geleden
@md1918ligt er maar aan welke soort aardappelen je koopt. Het cafetaria heeft ook kosten zoals huur of afschrijving, personeelskosten, afschrijving oven en andere inventaris en ga zo nog even door.
LeonardN
6 jaar geleden
ronron1212
Het gaat om het volgende. De prijs van een kilo aardappelen is wel of niet van belang in de uiteindelijke prijs. Volgens de verkopers is dit van belang. Als er namelijk een aardappeloogst mislukt schreeuwen ze moord en brand dat de prijs van een patatje omhoog gaat.
https://www.aanbestedingscafe.nl/mislukte-aardappeloogst-zorgt-voor-hoge-inkoopprijzen-frites/ Maar als aan de andere kant de aardappelprijs daalt gebeurt niet het omgekeerde
http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10859867/prijs-van-zak-frites-blijft-gelijk-in-snackbar Dat er andere kosten zijn maakt niet uit, niet voor het argument wat de vrager aanvoert iig.
ronron1212
6 jaar geleden
@LeonardN het gaat om de prijs van patat. Het is in de vraag net of de patatboer vermogens verdient. Als of hij of zij geen kosten heeft. Daarnaast is de gestelde prijs van 5 kilo aardappelen ook maar die van een soort. Niet elke soort wordt gebruikt voor patat.
LeonardN
6 jaar geleden
Dat leidt inderdaad af van de hoofdvraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212 "Ja wat zeggen die twee prijzen dan? De aardappelen moet geschild worden gesneden voorgebakken vervoerd enz." Ja dat geldt bij overschot en schaarste precies hetzelfde, die arbeid wordt opeens niet goedkoper of duurder, want een aardappel blijft een aardappel, maar je stelt heel makkelijk de prijs naar boven bij als daar een schijnbare reden is zoals schaarste(wat volledig flauwekul is als je bedenkt dat je gewoon ananas in de winter kunt eten) maar wordt de prijs bij overschot vrijwel nooit naar beneden bijgesteld onder het mom van de consument zal inmiddels wel aan de prijs gewend zijn, en kennelijk leed de verkoopcijfers er niet onder, dus waarom goedkoper maken? Je moet even een klik in je hoofd maken om het te kunnen begrijpen, maar daarvoor zit je hier en ben je geen registeraccountant :-)
ronron1212
6 jaar geleden
@Buurmannetje dat ben ik wel.
LeonardN
6 jaar geleden
Ondertussen gaat de discussie over een aantal deelonderwerpen. 1. Hoofdvraag waarom daalt de prijs niet bij een lage aardappelprijs en stijgt deze wel bij een hoge aardappelprijs (mislukte oogst)?
-Zie mijn antwoord. 2. Hoe groot is het aandeel van de aardappelprijs uberhaupt in een patatje oorlog?
-Waarschijnlijk heel klein. Andere kosten en de marge zullen hoger zijn. 3. Hoe komt het dat fluctuatie in de prijs van het hoofdingrediënt zich amper vertaalt naar de consumentenprijs van het eindproduct?
-Juist omdat het aandeel in de totaalprijs zo klein is. (zie mijn rekenvoorbeeld. de aardappelprijs moet verdubbelen of halveren om een prijs verschil van 5 cent of een dubbeltje te zijn.)

Antwoorden (3)

Patat wordt niet goedkoper als er een overschot is, omdat de patatverkopers hetzelfde aantal patatjes verkopen als dat ze zouden doen in een 'normale' situatie. De consumenten gaan niet ineens meer patatjes kopen omdat er een overschot aan aardappels is. Daarom blijft de prijs van patat hetzelfde.
De aardappels die niet gebruikt worden, worden weggegooid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De patatboer bij jou om de hoek heeft de aardappelprijs niet gekoppeld aan de patatjes maar hanteert gewoon een vraagprijs met de gebruikelijke marge, door de aardappelen bij overschot door te draaien wordt de prijs kunstmatig gelijk gehouden, je ziet zoiets ook bij de oliewinning waar de prijs sterk fluctueert maar bij de pomp er praktisch niets van merkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat benzine prijs weinig daalt bij lagere olieprijs komt door accijns en BTW
LeonardN
6 jaar geleden
@Theo15 Reken eens voor dan, want dat argument snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Theo: "dat benzine prijs weinig daalt bij lagere olieprijs komt door accijns en BTW" Denk je soms dat de prijsdaling wordt gecompenseerd door een verhoging in de accijns?
Want de prijs van een vat ruwe olie loopt niet parallel aan de prijs van benzine wat dus wel zo werkt bij een prijsstijging van een vat ruwe brent, maar niet als een vat in drie maanden tijd van $150 naar $50 gaat. Dat probeer ik dus te duiden dat die prijs kunstmatig hoog wordt gehouden in Pernis met een buffer benzine van 8 maanden,
voor de aardappeltjes werkt dat precies zo,
alleen wordt die buffer opgevroten door onze veestapel! (overigens bedankt voor de - ) En nou graag jouw argument.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik snap ondertussen het argument wel. Als de olieprijs zelf 20% stijgt of daalt zal dat in de benzineprijs OOK al zou deze direct worden doorberekent niet dat percentage zijn, maar een lager percentage omdat de olieprijs of "kale benzineprijs" maar een deel is van de totaalprijs aan de pomp. Zie ook mijn rekensom met aardappelen en patat. De aardappelprijs moet verdubbelen in mijn voorbeeld om een verschil te maken van centen in de uiteindelijke prijs. MAAR daar ging de vraag niet over. Wat de vrager ziet, en wat een veel gehoorde klacht is, is dat de branche WEL een argument voert bij een stijging:
boehoe de olie/aardappel is zo duur het spijt ons consument, maar u zult meer moeten gaan betalen voor uw benzine/patatje, maar het tegenovergestelde nieuwsfeit lees je amper:
Goed nieuws voor de consument; de olie/aardappelprijs is gedaald dus uw benzine/patatje wordt goedkoper. http://www.olieprijs.net/nl/brandstofprijzen/waarom-de-benzineprijs-niet-zo-hard-daalt-als-de-olieprijs
Een winkelier of branchevereniging mag(maar hoeft niet eens) elke prijsverhoging met elk verhaal beargumenteren. Ze hoeven niet tegengesteld de prijs dan omlaag te doen als het argument niet meer geldt (of de andere kant op werkt).

Zolang jij patat en aardappelen blijft kopen zal de prijs niet snel zakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een verkoper zal altijd sneller een argument kunnen vinden om de prijs te laten stijgen of gelijk te houden ipv te gaan zakken. Ze gaan enkel zakken omdat een ander een concurrerende prijs heeft en ze zo inkomsten missen.

Toegevoegd na 3 uur:
Laten we stellen normale aardappeloogst:
Aardappel: 2 euro voor 10 kilo
Patatje kostprijs uitgepsplitst
10 cent voor de patat/aardappelen
1 euro voor apparatuur en huur zaak
1 euro voor personeel
40 cent marge
=2,50 voor een patatje

Wat je in een eerlijke en logische situatie zou verwachten is dat als er een aardappelschaarste

4 euro voor 10 kilo aardappelen
Patatje kostprijs uitgesplitst kost DAN
20 cent voor de patat/aardappelen
1 euro voor apparatuur en huur zaak
1 euro voor personeel
40 cent marge
=2,60 voor een patatje

Prima, maar nu zakt de prijs van aardappelen weer of er is zelfs een overschot.

1 euro voor 10 kilo aardappelen
Het patatje blijft echter 2,60
Patatje kostprijs uitgesplitst kost DAN
5 cent voor de patat/aardappelen
1 euro voor apparatuur en huur zaak
1 euro voor personeel
55!!! cent marge
=2,60 voor een patatje

Opeens stijgt de marge (althans zo lijkt het). Je zou nu een patatje van €2,45 verwachten.

Dit natuurlijk als al het andere gelijk blijft. Het argument van een patatverkoper zal zijn dat zijn huur omhoog gegaan is en de personeelskosten etc.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
En dat heet economie. +
Lees ook: "Waarom cola duurder is dan melk" van Bas Haring (filosoof).
Verkoopprijs heeft totaal niets te maken met kostprijs.
LeonardN
6 jaar geleden
Of voor de TLDNR-versie:
https://www.youtube.com/watch?v=2rvPskb3Qo0 Of als dat te lang is :D :
De waarde van iets is: dat geen iemand ervoor over heeft.