Hoe wordt de boekhouding verzorgt van een ondernemer die 2 verschillende activiteiten heeft? Thuiszorg en webshop

Mijn eerste vraag is : Mag dat wel dan? Bijv: Een ondernemer voor de omzetbelasting wilt thuiszorg openen. Zo ja, hoe wordt de boekhouding dan verwerkt? 2 aparte administratie (aparte boekhoudprogramma) of 2 aparte omzetrekeningen waarvan eentje vrijgesteld van btw is ?

2e vraag: WLZ, WMO etc. Op internet staat er genoeg over deze wetten, maar niet hoe je deze als zorgverlener zijnde moet aanpakken. Met aanpakken bedoel ik echt inhoudelijk. Kortom wat doet een thuiszorg en hoe doet ie dat ? Aan welke eisen, wetten en regels moet ie voldaan ?

Is er een opleiding of cursus die leert hoe een thuiszorg werkt?

Graag ontvang ik jullie reacties. Alvast bedankt.

Groetjes..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
1.9K
ronron1212
6 jaar geleden
Wlz is de wet langdurige zorg dat is geen thuiszorg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
euhmm...?? Dat is een wet ja. En thuiszorg levert zorg aan mensen die recht hebben op o.a WLZ..
ronron1212
6 jaar geleden
Nee alleen wmo
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bron?
ronron1212
6 jaar geleden
Eigen kennis.

Antwoorden (1)

Eerste vraag: binnen een eenmanszaak mag je net zoveel activiteiten hebben als je wilt en dat mag ook een mengeling zijn van btw-belaste en btw-vrijgestelde activiteiten. In de administratie/boekhouding mogen de activiteiten gesplitst worden maar ook door elkaar lopen, zolang per factuur of factuurregel in de omzet maar te zien is welk btw-regime is toegepast. Ook moet duidelijk zijn hoe de btw op de kosten/inkoop zijn gesplitst, want dat kan naar keuze op verschillende manieren: verdelen door toerekening aan de activiteit of gewoon verdelen op basis van het percentage omzet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op zich correct antwoord. Ik zou aparte facturen maken met omzet webshop belast en een factuur thuiszorg (vrijgesteld) zonder vermelding van de BTW. BTW op energiekosten van je werkkamer verdelen naar rato van de omzet of indien aanwijsbaar naar de activiteit
Je doet als het ware alleen aangifte OB van je webshop. Denk aan de Kleine OndernemersRegeling (KOR). Zie de site van de belastingdienst.
De ondernemersaftrek voor de inkomstenbelasting geldt voor beide activiteiten in totaal (minimaal 1225 uur per jaar). .