Wie is eigenaar/grootaandeelhouder van het Belgische mediaconcern Concentra?

Bezit ook aantal Nederlandse kranten

Toegevoegd na 1 uur:
wie (welke persoon of personen) zijn de grootaandeelhouder van dit conglomeraat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
4.8K

Antwoorden (1)

Eigenaar/grootaandeelhouder is Mediahuis, hoofdkantoor Antwerpen.

Concentra nv is een Belgische mediagroep die werd opgericht in 1953. Het is ontstaan als uitgever van Het Belang van Limburg en breidde uit met de overname van o.a. de Gazet van Antwerpen en Metro. Concentra is ook exploitant van de tv-zenders ATV, TV Limburg, TV OOST en Acht en de radiozender Nostalgie.

In 2013 heeft Concentra samen met Corelio het bedrijf Mediahuis opgericht met als doel het gezamenlijk uitgeven van de nieuwsmerken Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, Het Nieuwsblad en De Standaard en van de online classified platformen Hebbes, Jobat Media, Vroom, Zimmo en Koopjeskrant.

Geschiedenis
Het mediabedrijf ontstond in 2013 op initiatief van de mediagroepen Concentra en Corelio. Het voornemen om een joint venture aan te gaan rond hun papieren en digitale uitgeversactiviteiten werd bekendgemaakt op 27 juni 2013. Corelio nam 62% van de aandelen, Concentra de resterende 38%.

In februari 2015 werd bekend dat Mediahuis de nieuwe eigenaar is geworden van NRC Media.
In december 2016 hebben Mediahuis en VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van de familie Van Puijenbroek, met 41,3% al grootaandeelhouder van Telegraaf Media Groep (TMG), een bod uitgebracht op alle aandelen van TMG. Ze bieden 5,25 euro per aandeel of 250 miljoen euro in totaal. Als de overname slaagt dan wordt Mediahuis een van de grootste mediaconcerns van de Benelux. Medio februari 2017 verhoogden Mediahuis en VP Exploitatie het bod naar 5,90 euro per aandeel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Media

België
Acht (tot 1 juli 2016)
ATV
Metro
Nostalgie
TV Oost
TV Limburg

Nederland
A&C Media (Nederland)
Mediagroep Limburg (Nederland)
Dagblad De Limburger
Limburgs Dagblad

Toegevoegd na 4 uur:
Concentra - Familie Baert - uitgeversfamilie - Jan Baert met vrouw Tony v/a 1953 tot 1986. Toen vader stierf zoon Peter. In 2000 fusie met Imperial Invest. Fusie in 2003 ontbonden, andere partij voelde zicht bekocht. Zoon Peter hield er op 41-jarige leeftijd mee op (familieruzie?). Sindsdien vertoeft de familie in de coulissen. Peter Baerts zus Sylvie en zijn broer Jan zijn toezichthouder bij ­Concentra.

-2-
Zie reacties
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@jodokus52 en wie zijn dan de eigenaren van die groepen want ergens zitten de groot aandeelhouders en dat zijn dus mensen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
en Corelio - Familie Leysen - Tot 2015 Antwerpse reder André Leysen - nu zoon Thomas (56) en ook kleinzoon Philippe Leysen (29) Corelio is een Belgische mediagroep. Het ontstond in 1976 onder de naam Vlaamse Uitgeversmaatschappij (VUM) toen de Antwerpse reder André Leysen de failliete Standaard Groep overnam. In 2006 werd de naam veranderd in Corelio. In 2012 behaalde Corelio een omzet van 370 miljoen euro en een verlies van 3,9 miljoen euro.[1] Samen met Concentra richtte Corelio in 2013 Mediahuis op.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Corelio https://fd.nl/Print/krant/Pagina/In_het_nieuws/1179966/families