Waarom zijn er in de afgelopen jaren zoveel winkelketens failliet gegaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
3.2K
Erna55
6 jaar geleden
Lees dit eens :http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/151909-waarom-steeds-meer-winkels-sluiten.html

Antwoorden (5)

Vanwege internet (bol.com/zalando enz.) en vanwege de crisis (ook al zal de overheid dat ontkennen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Vanwaar de min? dat de detailhandel het moeilijk heeft door toenemende internetverkopen is een erkend probleem -dat de overheid trouwens niet ontkent vziw.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+plus is een van de vele redenen, maar zeker niet de onbelangrijkste.
Door mismanagement.

Een gezond bedrijf kan tegen een stootje maar als te vaak verkeerde beslissingen worden genomen door de leiding houdt het een keer op. Soms blijkt dan achteraf dat dat management wel erg goed voor zichzelf heeft gezorgd.
6 jaar geleden
Nosky
6 jaar geleden
Aanvullend: door onvoldoende anticipatie op veranderende omstandigheden binnen de markt. Met andere woorden, vast houden aan traditionele business modellen, die inmiddels achterhaald zijn. Zie Halfords, zie V&D en zie Blokker. Die laatste dan wel niet failliet (nog), maar fundamenteel veranderd er niets in hun businessmodel. Dat zal dus dweilen met de kraan open blijken.
Computoon
6 jaar geleden
Zou je onvoldoende anticipatie op veranderende omstandigheden binnen de markt ook niet als een vorm van mismanagement kunnen beschouwen?
Onze hele maatschappij is steeds sneller aan het veranderen.
De mensen lijken steeds minder tijd te hebben.
De lonen blijven maar stijgen.
Het aantal vrije dagen van werknemers is enorm.
Het ziekte verlof van personeel is schrikbarend hoog ( b/v/ burn-out)
De exploitatie kosten van een bedrijf is daarmede erg hoog geworden.
Maar bij dat alles is de verkoop op internet enorm gestegen.
Steeds meer mensen kopen in een web-shop dus one line.
Dat gaat ten koste van veel gewone winkels.
Iedere winkelketen blijft maar groeien en groeien, tot dat er ergens iets mis gaat met de omzet en daarna is er geen houden meer aan en het systeem totaal instort.
Maar er zijn nog veel meer redenen te bedenken waarom het fout gaat.
Het heeft ook te maken met de manier van leven, het gedrag van de consument, de wettelijke voorschriften, het koopgedrag, het klimaat, ja zelfs terroristische aanslagen hebben invloed op ons koopgedrag, dus ook op de winkelketens.
Geen enkel bedrijf kan ongestraft maar blijven groeien, als het niet tijdig zich aanpast aan veranderde omstandigheden gaat het uiteindelijk een keer totaal mis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oplopende personele kosten hoge vestigingskosten ( huur energie ) in de crises werd de prijs een grotere waarde toegekend ( dus sfeer en beleving ) tegelijkertijd werd er een nieuw fenomeen toegevoegd het online winkelen . Ieder jaar neemt toe ten koste van de toonbank winkels. En dat allemaal op een moment dat de markt kromp . Het aanbod van m2 in winkel oppervlak is enorm gestegen iedere gemeente opent lukraak winkel centra of nog erger outlet centra tot mega stores . Dus een totaal over aanbod en de consument ging op zoek naar goedkoop door de crises . Eerst ieder jaar iets meer in je loon dan in eens wat minder op de bank . Ja dat geeft spanning als men toch wil consumeren . De klant rent nog steeds naar de media markt of de pri of de action heeft er maling aan of het personeel een vast dienst verband heeft of maar net minimum loon verdiend . V&D kan je ook verouderd noemen zo veel mensen in vaste dienst die netjes betaald werden dat kan niet meer ( sorry) men rent naar de goedkoopste . Dus overaanbod teveel shopping centra , bedrijven die de kosten niet konden aanpassen ( vast personeel ) niet op tijd innoveren met online shopping , extreme hoge huur kosten , enorme energie kosten . De winnaars die wel goed draaien zijn allemaal low budget ketens met nauwelijks vaste krachten . Of helemaal de boven kant ( de bijenkorf) de rest is dood of gaat kapot . Dus winkel centra moeten leuker gezelliger worden en de winkels moeten goedkoper. Ja dat is een uitdaging :) Het publiek rent naar het goedkoopste of het uit China komt of uit ? Het zal ze een zorg zijn . Gemeenten en project ontwikkelaars bouwen rustig door pensioenfondsen en beleggers blijven nieuwe locaties ontwikkelen zonder de oude te saneren . Het zelfde zie je in de kantoren markt extreme leegstand extreem ! Maar men bouwt gewoon door ? Oude kantoren worden nauwelijks omgebouwd tot woningen ? Voor jeugd , ouderen of asiel zoekers . De leegstand is enorm . Het zelfde in het winkel ruimte aanbod .Het publiek wil goedkoop en gemak en gratis parkeren . Dus die shopt thuis op de bank .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de crises werd de prijs een belangrijker argument ten koste van sfeer en beleving
Een deel is mismanagment en de andere kant is het vullen van het ene gat met de andere doordat bezuiniging op bezuiniging door gevoerd wordt is de winstmarge of verdienmodel steeds meer kleiner geworden. Ook in niet spelen op nieuwe ontwikkelingen of te veel risico nemen. In de winkelbranche is het failliet gaan een gevolg van verminderde koopkracht van de wereldburgers en interen op reserves die uiteindelijk op zijn. Kort om de crisis heeft te lang geduurd. En sommige veranderingen in de samenleving waren structureel in plaats van tijdelijk.

En ook nog het domino effect de ene winkelketen houd de andere overeind door dat ze winkelpanden van elkaar overnemen, maar deze panden zijn sterk in waarde gedaald. En de markt voor winkelvastgoed is in elkaar geklapt. De ketens hadden eerst de panden in bezit, daarna verkochten ze het, maar huurde terug en dat levert wel snel winst op, maar op de lange termijn kost het meer.