Als een verkoper een tijdelijke korting op een product geeft, betaalt hij dan BTW over de oorspronkelijke prijs of over de kortingsprijs?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Over de prijs die betaald wordt voor het product. Dus in dit geval de prijs met korting.

Antwoorden (2)

Hij betaalt btw over de inkoopprijs.
Hij draagt btw af over de verkoopprijs: dat is dus de kortingsprijs.
SimonV
8 jaar geleden
Een verkoper betaald geen btw. De btw is een vast percentage over de prijs die je afrekent. Dus als hij korting geeft dan betaal je minder btw.
Misschien betaald hij wel btw als hij het inkoopt maar dat krijgt hij toch weer terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
De verkoper betaald btw bij de inkoop en krijgt via de klant de btw over de verkoop. Het verschil tussen de inkoop en ververkoop btw moet de verkoper aan de belasting afdragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind de vraagstelling en daarmee ook het antwoord verwarrend want inprinciepe staat de btw los van de verkoper. En het is altijd een vast percentage.
De vraagstelling van anonieme verda suggereert dat indien een verkoper korting geeft hij zelf extra btw moet bijleggen. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Omzetbelasting
ronron1212
8 jaar geleden
Wat je link hier mee te maken heeft weet ik niet wat dat is gewoon het principe van de btw. Daarin is de ondernemer het doorgeef leuk van het geld. Maar de vraag is als er korting wordt gegeven moet er dan btw worden betaald over de korting. Het antwoord is nee,