Kan een enquete ook slechts één vraag bevatten?

Ik wil van ons ledenbstand de postcode verzamelen. Ik stuur daarom een vraag rondt waarin leden worden gevraagd om hun postcode in te vullen, waarbij zij kans maken op een prijs.
Het gaat om een census steekproeftrekking, daar van alle leden de postcode moet worden verzameld.
Toch vraag ik mij of het wel om een enquete gaat. Het principe is wel precies hetzelfde, maar het gaat slechts om één vraag; namelijk: wat is uw postcode?

Kan een enquete uit slechts één vraag bestaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je NAW-gegevens van mensen vraagt, moet je er wel altijd netjes bij zetten waar het voor is.
SimonV
9 jaar geleden
Ik zou dit geen enquête maar een vraag noemen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
census steekproeftrekking, doet mij denken dat de gegevens verzameld worden voor het maken van een statistiek. bv uit welke buurt komen de meeste leden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een enquête is meestal anoniem en het resultaat is een gemiddelde van meningen. Naar de postcode vragen is al niet meer 100% anoniem en al helemaal geen gemiddelde van meningen.
Antoni
9 jaar geleden
Als straatnamen bekend zijn, kan je postcodes opzoeken via www.postcode.nl.

Antwoorden (3)

Ja, waarom zou dat niet kunnen? In feite vinden mensen het juist leuker om snel mee klaar te zijn ipv die gebruikelijke 15 min durende werkstukken.

Meer kans ook dat je daadwerkelijk respons krijgt. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van Dale geeft niet specifiek aan dat een enquête uit meerdere vragen moet bestaan maar in de volksmond wordt dat wel zo ervaren. Je kunt het ook gewoon "onderzoek" noemen dan ben je af van die "meervragigheid".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een enquête is volgens mij een peiling naar de mening (!) van mensen.

Een postcode is een feit, geen mening. Feitelijk is het om die reden al geen enquête maar een verzoek om gegevens.

Maar specifiek gericht op je vraag: ja een enquête kán uit één vraag bestaan, al zou ik het dan eerder een peiling noemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ook om feiten gaan. "Een enquête of bevraging is een manier van onderzoek doen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vragenlijst, die aan meerdere personen wordt voorgelegd. Deze personen kunnen de hele doelgroep vormen, of zijn gehaald uit een representatieve steekproef. Het onderzoek kan gaan om zowel feiten als meningen (zoals bij een opiniepeiling). De uitslag van een enquête kan op zichzelf gehouden worden, maar dient meestal ter ondersteuning van andere gegevens." http://nl.wikipedia.org/wiki/Enqu%C3%AAte_(onderzoek)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is dan het verschil tussen een enquête en een peiling volgens jou?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bij een enquête stel ik me meer een vragenlijst voor, terwijl een peiling voor mij typisch om een korte vraag gaat. Maar dat kan persoonlijk zijn, daarom schrijf ik ook: "IK.. zou het een peiling noemen." ;-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@jodokus52
De feiten waar wikipedia op doelt zijn meer gebeurtenissen. Zoals een parlementaire enquête onderzoek doet naar b.v. fraude in de zorg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus Bent u ook met pindakaas groot geworden? Als ik iets met het antwoord wil doen, zal er toch een logische opbouw van meerdere vragen moeten zijn over de persoon van de ondervraagde. Bv, leeftijd, inkomen, geboorteplaats, opleiding.
Met één kale vraag kan ik in feite niks. Hooguit: 500 personen ondervraagd, niemand met pindakaas groot geworden. TV reclame is waarschijnlijk niet betrouwbaar als men het voor doet komen dat half Nederland met pindakaas groot geworden is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de politiek heeft het woord enquête de betekenis van "onderzoek".
De Eerste en Tweede Kamer hebben het recht op Informatie van bepaalde gebeurtenissen. Deze wordt verkregen via een Parlementaire enquête.
Om informatie te verkrijgen hebben de Kamers het:
Budgetrecht, Recht van interpellatie, Vragenrecht en het Enquêterecht.
Om dit politieke Enquêterecht niet te verwarren met het (ad random en meestal anoniem) rondsturen van vragenlijsten heet het Parlementaire enquête. En nog denkt een groot aantal burgers dat het om een enquête gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@zkr999, de begrippen enquête en peiling ontlopen elkaar niet zoveel.
't Is allemaal niet zo zwart-wit natuurlijk. Bij een onderzoek met de vraag: denkt u dat de wereld vergaat? of bent u voor of tegen uitbreiding Lelystad Airport? spreekt men van een opiniepeiling. Bij de vraag: eet u "s morgens, 's middags of 's avonds brood? zou ik eerder van een enquête spreken. Aan de hand van de resultaten kunnen de bakkers hun arbeidstijden aanpassen.