welke merknamen mag je verwerken in producten om te verkopen?

Ik zoek een lijst met merknamen die je wel mag gebruiken om zelf producten te maken met deze namen en dan te verkopen. Waar kan ik die vinden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nergens, je kunt zelf een naam verzinnen en dan hier opzoeken of deze al bestaat:
http://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten-of-overnemen/wat-moet-u-regelen/een-bedrijfsnaam-kiezen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je mag nergens zomaar merknamen gebruiken. hier moet je dan altijd van te voren rechten over betalen. of een percentage van je winst inleveren
Erna55
8 jaar geleden
Je wilt "meeliften" op bekendheid van een merk ?
Of wil je iets maken dat past bij het merk ? Wanneer je bv Barbie-kleertjes wilt verkopen, kun je wel erbij zetten : geschikt voor Barbie-poppen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@femkek
@erna55 Ik denk dat vrager bedoelt dat ze gewoon zeker wil zijn geen merkrecht te breken. Stel je een lijst voor met alle mogelijke merknamen, trek daar vanaf de al in gebruik zijnde namen en je hebt wat vrager wil. Echter bestaat de eerste lijst niet, dus ook niet wat de vrager wil. Je kan wel een lijst maken van alle bestaande geclaimde namen. Ook is het niet zo dat een naam die al in gebruik is niet meer door een ander gebruikt mag worden als deze niet in dezelfde categorie valt. Zeker niet als de naam generiek is. Denk aan Ajax brandblusser, schoonmaakmiddel en sportclub. Geen van deze betaalt elkaar. Als jij echter morgen een schoonmaakmiddel op de markt brengt en dat zelf ajas noemt kan je problemen krijgen. Er zullen weinig merken zijn die zich ervoor zouden laten betalen om merkrecht deels te laten gebruiken. Volledige merken worden weleens verkocht. Als je een merk wil hebben ga je daarmee idd naar de KVK om te kijken welke problemen deze naam op zou kunnen leveren.

Antwoorden (1)

Indien een merk is ingeschreven, krijgt de merkhouder daar bepaalde rechten bij. Het merk heeft er zelf veel geld in geïnvesteeerd om het zo te ontwikkelen en die zitten er niet op te wachten dat een ander er met hun expertise vandoor gaat en er vervolgens zelf aan verdienen. Hoe sterker of unieker hun merk is, hoe sterker de rechten zijn!
Anderen mogen dus niet een merk, logo of naam namaken dat lijkt op een ingeschreven merk, omdat er geen verwarring mag ontstaan bij de consument tussen echt en namaak.

Koop je merkprodukten in, dan mag je ze wel verkopen en uiteraard mag je dan ook de naam noemen en het logo erbij zetten. Je mag alleen niet doen of jij de officiële website bezit en mag alleen aangeven dat je een officiële dealer bent , als je dat ook werkelijk bent.

Verkoop je een produkt dat past bij een merknaamprodukt zoals stofzuigerzakken, dan mag je de merknaam wel gebruiken zoals bijv. 'passend voor de Philips huppeldepup en de Siemens nr. zoveel'. Ook als je bijv. drukknopen zou maken die bij een bepaalde armband passen, mag je die merknaam van de armband gebruiken maar je mag niet aangeven of doen alsof ze van hetzelfde merk zijn.
Zou je bijv. software maken die goed aansluit bij bepaalde merksoftware, dan mag je jouw product wel aanprijzen als bijv. compatibel met 'Adobe','Java' enz. Het mag uiteraard vooral als jouw product alleen maar werkt met dit bekende merk...zij kunnen hierdoor namelijk ook weer verdienen.

Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan het merkrecht. Je mag een merk echter wel gebruiken als er het merk niet beschermd wordt of er sprake is van een uitzondering. Zoek dus voorl goed uit of dat wat jij wilt doen wel is toegestaan. Soms geldt een bepaald recht ook alleen voor een bepaald gebied zols bijv. alleen in 'de Benelux'e.d.
Niet elke merkhouder zal vriendelijk vragen om het gebruik te stoppen, maar kunnen hoge schadeclaims eisen!