Waarom exporteert Nederland olie naar landen die rijk aan olie zijn zoals Saoedi-Arabië?

http://www.worldsrichestcountries.com/top-dutch-exports.html

In bovenstaande bron is te vinden dat Nederland elk jaar voor 369 miljoen dollar aan olie exporteert naar Saoedi-Arabië. Dit is het op een na meest geëxporteerde product van NL naar SA. Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? Lijkt mij nogal onlogisch...

Toegevoegd na 10 minuten:
NB: SA betekent hier Saoedi-Arabië :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SA wordt vaak gebruikt voor 'South Africa' maar verder, goede vraag. Wat gek ja!
Antoni
9 jaar geleden
Misschien is het geen ruwe olie, maar specialistisch geraffineerde olie?
Poet
9 jaar geleden
Omdat het winst oplevert uiteraard. Maar hoe dat mogelijk is? Inderdaad een goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nederland heeft raffinaderijen om de ruwe olie te raffineren en inderdaad Poet omdat het US dollars oplevert, maar ik vind het nogal omslachtig, eerst de ruwe olie hierheen vervoeren, met alle risico's van dien, en dan als produkt weer terug......waarom heeft Saoedi Arabie zelf geen raffinaderijen vraag ik me af ??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iets met een lont en kruidvat genaamd midden-oosten? Al is Saoedie-Arabië geloof ik redelijk stabiel. (wel een opponent van Iran overigens)

Het beste antwoord

Nederland is groot in olieraffinage. De geëxporteerde olie zal dus geraffineerde olie zijn, die eerst als ruwe olie in geïmporteerd.

Toegevoegd na 39 seconden:
*is geïmporteerd.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer plausibel! + Wordt ondersteund door het feit dat Saudi Aramco (de staatsolie maatschappij) in 1998 een raffinage joint venture is aangegaan met Shell. http://nl.wikipedia.org/wiki/Saudi_Aramco
tinus1969
9 jaar geleden
Bovendien; er is olie en olie. Waarschijnlijk gaat het hier om speciale raffinageproducten, die Saudi-Arabie niet kan maken, omdat of de Saudische olie of de Saudische raffinaderijen daar niet geschikt voor zijn.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het een fout in de (onderzoek) gegevens zijn.
Shell is een Nederlands oliebedrijf waar die zijn olie vandaan haalt is buiten de kwestie van jou bron. Dus ook al zou Shell de ruwe olie uit saudi-arabie halen of waar dan ook. Shell verwerkt het en verkoopt het weer. En/of de olie heeft ooit de haven van Rotterdam bereikt de poort van Europa. Daar zit ook weer kosten aan.
Maar de olie hoeft dus nooit in Nederland geweest te zijn want Shell is een hele grote multi-national