Is het aftrekbaar maken van de hypotheekaflossing ipv de -rente gunstig voor de economie en woningmarkt?

Ik laa dat idee van iemand, het lijkt mij gunstig, omdat je dan juist t aflossen atimuleert. De scxihuld daalt en daarmee de rente ook....wel met n maximum aan de aftrek natuurlijk, dan kan t geld voor de renteaftrek daarin gestoken worden en kost t de staatskas niks extras..of zie ik nu iets over t hoofd?

Toegevoegd na 10 uur:
Ik bedoel ook niet de hele hypotheek aftrekbaar maken, een percentage of max moet daar zitten wat je "belaatingvrij" mag aflossen.....dan wordt t aflossen aantrekkelijk ipv zoals nu de hypotheek en dus de rente maximaal houden

dan staan la.gzaam minder huizen onderwater....op t moment dat er weer n gezonde aituatie ontstaat kan t dan afgebouwd worden bijv....

In t kader van de solidariteit geef ik "mijn betaalde belastinggeld" liever uit aan mensen die dan lunnen aflossen dan aan mensen die de achuld aanhouden...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
ronron1212
10 jaar geleden
aflossen heeft niets met de belasting te maken.

Het beste antwoord

Nee, want dan is het nog steeds aantrekkelijk om hoge schulden te maken omdat de staat (eigenlijk de belastingbetaler) dan meebetaalt aan de schuld die een huiseigenaar maakt.

De gevolgen voor nieuwe hypotheken zijn hetzelfde als bij de hypotheekrente aftrek.

Voor bestaande hypotheken zou het kunnen betekenen dat mensen sneller gaan aflossen, zodat hun schuld wordt verlaagd. Voor de statistieken lijkt het gunstig dat huishoudens hun schulden verlagen, omdat Nederland een van de hoogste schuldenpositie per gezin heeft door de hoge hypotheken (die veroorzaakt zijn door de hoge huizenprijzen, die weer voor het grootste deel veroorzaakt zijn door de hypotheekrenteaftrek en maar voor een klein deel door andere factoren, bijvoorbeeld omdat het hier dichtbevolkt is). Het is alleen niet gunstig voor de economie als mensen hun schulden te snel gaan aflossen, omdat zij dit geld niet kunnen besteden aan nieuwe auto's, meubels, vakanties en dergelijke. Tegen de tijd dat je een hypotheek hebt afgelost, en dus het geld ander kan besteden, ben je dan als nog tien of twintig jaar verder.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je solidariteit is goed bedoeld. Maar er zijn veel mensen die hun schuld zijn aangegaan op basis van de maandelijkse rente die zij kunnen betalen, deze mensen hebben (vaak op advies van hun bank) geen aflossing ingecalculeerd. Dit zou betekenen dat je solidair bent met de mensen die maandelijks genoeg geld overhouden om af te lossen, maar niet met de mensen die net kunnen rondkomen . Ik weet niet of dit je bedoeling was?

Het is natuurlijk de vraag of je een huis moet kopen zodat je net kan rondkomen, maar het is wel tientallen jaren 'gebruikelijk' geweest om maar zo snel mogelijk een huis te kopen, omdat iedereen in de veronderstelling was dat een huis altijd in waarde zou stijgen en dat kopen goedkoper is dan huren. Dat het misschien verstandiger is om eerst te gaan huren komen veel Nederlanders nu pas achter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje, je hebt t beste mn vraag begrepen en beantwoord, maar t blijft stof tot madenken.....

Andere antwoorden (2)

Dat zou dan betekenen dat alle belasting betalers zouden mee betalen aan jou lening. Voor de economie dus er slecht. Je eigen schulden betalen is beter en aflossen verlaagd je rente.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja,maar als je de aflossingsaftrek zo regelt dat t voor de staat niet duurder is dan de huidige rente aftrek, is dat dan niet de manier om de achuldenlast te verlagen zonder extra kosten te maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belastingbetalers betalen dan trouwens niet mee aan je schuld, je hoeft dan geen belasting te betalen over t geld dat je in de aflossing van je hypotheek stopt ( tot n bepaald bedrag of percentage)....
ronron1212
10 jaar geleden
Dat is dan minder belasting geld wat er wordt dan meer terug betaald. De terug gave van rente staat niet voor niets onderdruk omdat dat vermindering is van belasting ontvangsten
Computoon
10 jaar geleden
Reagerend op Lieke, eerste reactie:
Dat zou een zeer oneerlijke manier van handelen zijn. De belasting die je terugkrijgt als gevolg van de aftrekpost wordt door je landgenoten betaald. Dat is nu natuurlijk ook het geval met de rente maar dan gaat het om de kosten van de geldlening.
Ik denk niet dat je het aan 'de Nederlander' verkocht krijgt, dat hij mag meebetalen aan de aflossing van een schuld van een landgenoot terwijl die landgenoot wel het woongenot heeft. Gewoon de hypotheekrenteaftrek afschaffen, gespreid over een aantal jaren, op een manier die de pijn evenredig verdeelt over alle eigen-huisbezitters: dat is volgens mij de oplossing. Maar dat ligt politiek erg gevoelig, want iedere partij wil na de verkiezingen weer graag aan de macht komen, het is een 'heilig huisje'. Bovendien krijg je dan ook weer nieuwe ongelijkheid want een groot deel van de eigenaren van huurhuizen krijgt huurtoeslag. Lastig om dat allemaal goed te krijgen, maar daar is de politiek voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste computoon Door het afschaffen van de hypotheekaftrek zal ook de huizenprijzen zakken, waardoor ook de huurprijzen zullen zakken en de toeslag verlaagt gaat worden, vergeet namelijk niet dat in de toekomst alleen mensen met een minimaal inkomen nog recht hebben op huurtoeslag en wordt er huur betaald naar gelang inkomen.
ronron1212
10 jaar geleden
Hypotheek aftrek zal er nooit komen er is een rente aftrek op de hypotheek. Alles wat daarboven nog zou komen is zeer nadelig voor het staats inkomen en dat komt toch al te kort.
Het is juist de hypotheekaftrek die de economie in Nederland in de ban houdt.

De prijzen van woningen zijn juist enorm hoog door de hypotheekaftrek, zijn de huizen duurder dan de daadwerkelijke waarde en hebben banken hypotheken verstrekt voor lucht.

Het geheel aftrekbaar maken van de rente betekent dan ook automatisch dat de prijzen van de huizen torenhoog worden en de economie verder in het slop raakt.

Daarnaast raakt het wel zeker de staatskas, de belastingopbrengst van de rente (= inkomen voor een bank) wordt direkt terug gegeven aan de eigenaren van de woningen wat miljarden aan inkomsten minder is.

Toegevoegd na 2 minuten:
wijziging:

Het geheel aftrekbaar maken van de rente

moet zijn;

het geheel aftrekbaar maken van de hypotheek.