Wat is de BTW als er producten worden ingevoerd vanuit China?

Wanneer er producten uit China worden geïmporteerd moet men invoerbelasting betalen. Mijn vraag is hoe dit werkt? Is dit tevens de te betalen BTW in Nederland of komt dat er nog overheen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
1.4K

Antwoorden (2)

je betaald invoerrechten (licht eraan wat) en zoals gewoonlijk 21% btw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goederen meenemen uit een niet EU-land, dus ook China.

Als een reiziger vanuit een niet EU-land naar Nederland komt, mag hij een beperkt aantal accijnsgoederen meenemen in zijn reisbagage. Bijvoorbeeld 1 liter sterke drank en 1 slof sigaretten.
De waarde van alle goederen mag niet hoger zijn dan €430. Als de reiziger meer accijnsgoederen bij zich heeft dan is toegestaan, moet hij de Nederlandse accijns en BTW betalen. Daarnaast moet hij eventueel invoerrecht en BTW betalen.
De douane controleert aan de grens externe link: hoeveel goederen de reiziger meeneemt vanuit het buitenland en hoeveel die goederen waard zij

Goederen invoeren uit een niet-EU-land door bedrijven

Als een ondernemer goederen invoert uit een niet EU-land, wordt die invoer belast in het land waar de goederen de EU binnenkomen. Dit betekent dat de ondernemer in dat land aangifte voor de invoer moet doen en belastingen moet betalen. Denk aan rechten bij invoer, accijns en BTW.
Voor import vanuit en export naar niet EU-landen brengen ondernemers elkaar 0% BTW in rekening. Een ondernemer hoeft dus geen BTW te betalen in het land van herkomst. Brengt de leverancier in een niet EU-land wel BTW in rekening voor de goederen? Dan kan het bedrijf deze BTW soms terugvragen bij de buitenlandse belastingdienst.

Het normale tarief van de BTW in China is 17 procent (12-05-2011). Er is een verlaagd tarief van 13 procent die geldt voor de landbouw, bosbouw, producten van de veeteelt, aquatische producten; eetbare plantaardige olie en graan duplicaten; Tik water, verwarming, koeling, hete lucht leveren, warm water, kolen gas, vloeibaar petroleumgas, aardgas, methaan gas, kolen / houtskool producten voor huishoudelijk gebruik; Boeken, kranten, tijdschriften (met uitzondering van de kranten en tijdschriften verspreid door de post afdeling); Feeds, chemische meststoffen, agrarische chemicaliën.