Is de verkoop van sigaretten financieel gezien uiteindelijk positief of negatief voor de regering?

vroeg me dit zo af. aangezien peter r de vries in dwdd pleitte voor een premieverhoging voor de ziektekostenverzekering voor oa de rokers.

maar volgens een sketch van harrie jekkers waar ik aan moest denken is het juist zo dat de rokers uiteindelijk de staatskas meer spekken dan er gebruik van maken omdat er accijns word betaald en de levens verwachting lager ligt wat aow en medische kosten scheelt.

hier staat wellicht tegenover dat een roker ook veel geld kost als er operaties ed nodig zijn gerelateerd aan een ziekte veroorzaakt door het roeken

is er onderzoek wat aangeeft of rokers meer opleveren dan ze kosten of andersom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Het beste antwoord

Het tv programma ' de rekenkamer ' heeft dit eens helemaal uitgezocht. Rokers brengen de staat geld op. Behalve de belasting inkomsten, sterven ze jonger, dus minder AOW en, vreemd genoeg, lagere zorg kosten.
Het roepen om hogere zorg premie van dhr. de Vries klopt dus niet, rokers brengen al meer geld op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De belasting die wordt geheven op een pakje sigaretten of een pakje shag brengen de staat vet geld in het laatje. Doordat er steeds minder mensen roken zal het sigaretje alleen maar duurder worden. Want het is en blijft een inkomsten voor het rijk( RIJK)