Klopt de bewering dat vanuit historisch perspectief bekeken alle fiat geldsystemen eindig zijn?

Ik las ergens de bewering dat alle fiat geldsystemen feitelijk eindig zijn en bijvoorbeeld worden beëindigd door een hyperinflatie. Klopt deze bewering wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Het beste antwoord

We spreken dan meestal over Fiduciair geld.
Van origine was geld een vertegenwoordiger van een bepaalde waarde (in goud bijvoorbeeld). Deze link is er nu niet meer. Dit betekend dat geld net zoveel waard is, als dat wij er aan toekennen. (een soort CPI)
Het nadeel is inderdaad dat het gevoelig is aan hyperinflatie. Dit gebeurt wanneer een overheid (de geld-maak-orgaan) meer geld gaat maken. Een dergelijke situatie lijkt me bijna onomkeerbaar, en dan eindigt de munteenheid.
In de praktijk is er een sterke controle hierop. Dus de euro staat redelijk veilig.
Om de andere kant te belichten. Wanneer je kijkt naar grondstoffen als geld (wederom goud), dan is deze redelijk waardevast. Goud blijft moeilijk te delven, en de vraag stijgt. Hierdoor wordt deze alleen maar meer waard.