Hoe betrouwbaar is het Deposito garantie systeem in Nederland ?

Als er weer banken gaan omvallen , hoeveel is er dan in kas om de deposito garantie te garanderen ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Deposito garantie geldt voor spaarrekeningen bij de aangesloten banken. Dit zijn de meeste banken die een vergunning hebben van DNB .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.5K

Het beste antwoord

Als er echte ellende ontstaat, dan helpt dit stelsel niet.

Ook zit er door de huidige structuur van het stelsel niets in kas, het wordt namelijk achteraf gefinancierd.

Op de site van DNB kan je terugvinden hoe de financiering van het depositogarantiestelsel (DGS) werkt.

In beginsel betalen de gezamenlijke banken het DGS. DNB voert de regeling uit. Op dit moment wordt het pas achteraf gefinancierd. Dat wil zeggen dat banken pas betalen wanneer er een beroep op het stelsel wordt gedaan.

Vanaf 1 juli 2012 zullen banken een bijdrage moeten storten in een fonds ten behoeve van het DGS. Wanneer er een beroep op het stelsel wordt gedaan, keert het fonds uit. Is het fonds niet toereikend, dan wordt de resterende kosten over de banken omgeslagen conform de huidige systematiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er in Nederland banken omvallen is je spaargeld tot €100.000 gegarandeerd. Als de bank dat bedrag niet kan uitkeren wordt de Nederlandse staat geacht dat te doen.