Niet duur. Het ligt aan de hoeveelheid geld die je wilt gaan drukken. (kan ik niet opmaken uit je vraag) Maar het drukken van geld zelf kost in principe bijna niets. Afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk. Je kan het een beetje met de krant vergelijken. De productie daarvan zal ongeveer even duur zijn, alleen de waarde van het eindproduct verschilt nogal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig wordt geld uit het niets gecreëerd door de overheden en de centrale banken. De waarde van geld drukken valt in het niet bij de waarde die het geld vertegenwoordigd. Het kost niet meer om een bankbiljet te maken dan een kleuren kopie uit een kopieermachine. Zeg dus minder dan 20 cent . Want bankbiljetten zijn wel veel gecompliceerder dan kopieen maar worden massa geproduceerd.

Als overheden / centrale banken denken dat er te veel geld in omloop is , wordt het geld weer onttrokken en vernietigd. Als er te veel inflatie is ( het geld in omloop wordt minder waard ) kan door de rente te verhogen het geld weer meer waard worden.

Overigens is een veel groter gedeelte van ons geld alleen boekhoudkundig of digitaal . Dus niet gedrukt maar het bestaat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar worden geen exacte bedragen voor genoemd, maar toen het nieuwe biljet van 1000 gulden werd geïntroduceerd in 1990, kan ik me een krantenartikel herinneren dat sprak van 62 cent (guldencent). Er vanuit gaande dat eurobiljetten ongeveer dezelfde veiligheidsaspecten in het biljet hebben, zal een eurobiljet dus ongeveer 30 cent in productie kosten.