Wat voor invloed gaat de 'superactie' van het ECB voor invloed hebben op de wisselkoers, en in welke maten zal dit veranderen?

Als er 480.000.000.000 word bijgedrukt, hoeveel zal de euro dan dalen? En hoeveel euro is er ongeveer in de omloop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1K

Het beste antwoord

Geld bijdrukken zal altijd leiden tot inflatie bij gelijk blijvende vraag naar dat geld (vraag en aanbod). Hoe groot precies de inflatie zal zijn bij het bedrag dat je aangeeft is echter moeilijk te berekenen, omdat de koers van een munt ook onderhevig is aan speculaties en de vraag naar een munt ook steeds veranderd.
Wat de ECB echter doet met haar acties (echt superacties zijn het nog niet, al lijken de bedragen voor ons particulieren gigantisch), is geld uitlenen aan banken die dat nodig hebben. Eigenlijk neemt de ECB daarmee de schuldposities van de banken over en dat is niet helemaal hetzelfde als geld bijdrukken. Schuldposities kun je later weer vereffenen als het beter gaat, bijgedrukt geld kun je niet zomaar van de markt halen.
Verder is een tijdje een lagere koers van de euro voor Europa niet eens zo heel slecht. De export neemt daardoor toe, want europese producten worden goedkoper. Toenemende export leidt vervolgens tot koersverschillen (want meer vraag naar de Euro om europese bedrijven mee te betalen).
Het belangrijkste is nu op dit moment wel om ervoor te zorgen dat landen niet "failliet" gaan. Dan zouden banken hun geld kwijt zijn en failliet gaan en dat zou het betalingsverkeer kunnen ontwrichten, met veel grotere consequenties dan een wat oplopende inflatie!