Waarom is de Turkse economie de laatste jaren booming en gaat het veel beter dan menig Europees land?

Waarom groeien ze zo hard, en waarom kunnen wij dat niet ?

12 jaar geleden
in: Economie
1.3K

Het beste antwoord

In China is de economie ook booming, en toch is het land niet zo rijk als Nederland of Noorwegen. Zo is dat ook met Turkije.

Of het zo is, zoals je in het 2e gedeelte van je vraag zegt, dat het er beter gaat dan in menig ander Europees land, dat is nog maar de vraag. Je kunt alleen maar vaststellen dat ze sneller groeien. Procentueel dus.

Het is voor een land met niet zoveel welvaart vaak makkelijker om snel te groeien, dan voor een land dat al een hoge welvaart heeft. Turkije staat (volgens gegevens van 2009) in vergelijking met andere landen op de 57e plaats, met een bbp per hoofd van de bevolking van 8723. Vergelijk dat met Nederland 48222 (7e plaats) en je begrijpt dat er in Turkije nog ruimte is om te groeien. Dat neemt overigens niet weg, dat het wel een hele prestatie is, om de economie daar zo op te peppen! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verband zie ik niet zo. Het inkomensverschil in Turkije is volgens de Gini-index nauwelijks groter dan in Nederland. (resp. 40 en 32,6) En Hongarije is volgens mij bepaald geen rijk land, maar staat wel op nr. 1 met de laagste inkomensverschillen (24). Als je dat ook nog met Noorwegen vergelijkt (26) dan kun je niet stellen dat "in dit soort landen het verschil tussen arm en rijk zo groot is".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vraag ik me, met SnakeEye, af waarom Turkije er dan zo uitspringt.

Andere antwoorden (1)

1 turkije heeft een lage koers t.o.v andere valuta's. Dit maakt de internationale concurrentie positie van Turkije uitstekend. De export stijgt, hierdoor is er meer werkgelegenheid. Waardoor mensen meer te besteden hebben, de effectieve vraag/ bbp stijgt. Economie wordt met bbp gemeten, maar kijk ook breder bijvoorbeeld naar de human development index. Turkije kan hier slecht op scoren. Dus economie alleen meten dmv van de bbp is te kort door de bocht