Wat is het verschil tussen anticyclisch conjunctuurbeleid & procyclisch conjunctuurbeleid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
4.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De cycliciteit van de economie betekent de schommelingen van de economie die op en neer gaan (de conjunctuur). Procyclisch beleid is het versterken van de huidige trend, oftewel als de economie aan het groeien is de uitgaven (van consumenten, bedrijven en/of de overheid) nog verder stimuleren, waar de economie nog verder groei. Andersom is het ook procyclisch wanneer de economie aan het krimpen is en men gemotiveerd wordt om minder uit te geven, waardoor de economie nog verder krimpt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer de overheid bezuinigt.
Anticyclisch - tegen de cycli in handelen - is natuurlijk het tegenovergestelde. Bijvoorbeeld wanneer de economie krimpt (of veel minder hard groeit dan voorgaande jaren) en de overheid besluit veel meer geld uit te geven dan voorgaande jaren, of regels invoert die consumenten/bedrijven verleid meer geld uit te geven. Bijvoorbeeld door de belasting op het kopen van een huis tijdelijk te verlagen.

Antwoorden (1)

Bij een Procyclisch beleid zorgt de overheid dat de beweging van de conjunctuur wordt versterkt. Bij Anticyclisch beleid wordt er tegen de conjunctuur beweging in gegaan