Wordt alles ook weer eens goedkoper ?

Ziekenfonds wordt meer, energierekening is hoger en er zullen tal van andere dingen verhogen volgend jaar. Maar is het wel eens gebeurd dat ze zeggen we verlagen het weer ?Op de benzineprijs na dan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
2.1K

Het beste antwoord

Het komt best voor dat de prijzen worden verlaagd. Kijk maar eens in folders van Aldi of Lidl. Zomaar opeens zie je dan staan dat een pakje roomboter 10 cent goedkoper wordt. En als je de prijs van een gemiddelde kar met boodschappen bij b.v. Albert Heijn vergelijkt met de prijs van 10 jaar geleden, dan valt het ook reuze mee met het duurder worden van producten. Dat heeft weer te maken met concurrentie. Supermarkten worden gedwongen om scherp te concurreren. Dat zie je misschien niet terug in "normale" prijzen, maar wel in allerlei akties, zoals "1 + 1 gratis" en "Euroweken".

Concurrentie en efficiency houden de prijzen laag. Als sommige producten en diensten toch stijgen in prijs heeft dat vaak ook een aanwijsbare reden. De prijs van de zorgverzekering heeft voornamelijk te maken met de vergrijzing, en de toenemende vraag naar zorg.

Maar de belangrijkste reden dat prijzen stijgen is, dat de overheid geld nodig heeft. Er worden belastingen verzonnen of bestaande belastingen verhoogd. Verpakkingsbelasting, milieubelasting, BTW-verhogingen etc. Zulke belastingen treffen de consument direct of worden indirect doorberekend aan de consument.

Dat prijzen stijgen is dus heel normaal, en is helemaal geen ramp. Lonen en uitkeringen worden bijna altijd van tijd tot tijd gecorrigeerd met het percentage van de inflatie. Een inflatie van 2 of 3%, en dus prijsstijgingen van eenzelfde percentage is geen probleem. Een inflatie van 10%, dat is pas een probleem.

Bovendien is het voor heel veel mensen, zoals huizenbezitters een zegen, dat er inflatie is. Want hun hypotheekschuld blijft hetzelfde, en de waarde van hun huis stijgt (de laatste 5 jaar niet, maar de afgelopen 20 jaar wel degelijk!). Het inkomen is gestegen en hun maandelijkse aflossing blijft gelijk. Kassa voor de huizenbezitters.

Zoals jij het vraagt, dat alles goedkoper wordt, dat valt niet te hopen. Want dan krijgen we deflatie, en dat is pas echt een ramp. Mensen gaan dan hun aankopen uitstellen, in de hoop, dat wat ze willen kopen over een jaar nòg goedkoper is, met als gevolg faillissementen van bedrijven, ontslagen, veel minder inkomsten voor de overheid en nog meer bezuinigingen. Wees er dus maar blij mee, dat ieder jaar de prijzen een beetje omhoog gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
maar waarom altijd dat automatisme van prijsstijgingen, is er geen creatieve geest die kan zorgen voor stabilisatie, waardoor niet steeds alles weer aangepast moet worden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het zelf al over "automatisme". Dat betekent dus dat we het niet helemaal in de hand hebben, en sterker nog: misschien willen we het niet helemaal in de hand hebben, omdat we te maken hebben met een vrije markt. Je kunt wel een of ander economisch model ontwikkelen waar b.v. vraag en aanbod op elkaar worden afgestemd, maar dat heeft heel veel nadelen. Zie maar hoe het ging in de vroegere communistische landen. Eén van de oorzaken van inflatie is welvaart. Mensen willen veel kopen, en het aanbod is net iets krapper, dan de vraag. Dat jaagt de prijzen automatisch omhoog. Voorbeeld: als jij een sportschool opent, en je vraagt 10 Euro per uur aan mensen die willen sporten. Stel nu eens dat je helemaal vol zit, en je hebt geen plaats voor nieuwe klanten. Iedereen, ook jij en ik, zal dan de prijzen iets verhogen. Want bij die hogere prijs komen de mensen ook wel bij je sporten. Zelfde geldt voor de bakker, de slager en de loodgieter. En andersom is het ook zo: als je te weinig klanten hebt, dan verlaag je je prijzen, in de hoop dat je daarmee meer klanten trekt.

Andere antwoorden (1)

De geschiedenis heeft geleerd dat weinig zaken structureel goedkoper worden.
Een aardig voorbeeld: telefoontikken (wie weet nog wat dat zijn) zijn in de loop van de tijd veel goedkoper geworden, maar de 'communicatie rekening' is in dezelfde periode alleen maar veel hoger geworden.
De supermarkten zijn al jaren in een prijsoorlog verwikkeld en zeggen dat de prijzen elke keer blijvend verlaagd worden, maar ik tik toch elke week een paar euro meer af bij de kassa (wie niet??)
Zorg is gecommercialiseerd dus streven ziekenhuizen en verzekeringsmaatschappijen naar winst(maximalisatie). Specialisten hebben een vrij beroep en zij mogen tot op zekere hoogte verdienen wat ze willen ....

Energie is een commercieel product, voornamelijk gemaakt uit schaars wordende grondstoffen (olie, gas, uranium). Er wordt druk geconcurreerd, maar ons verbruik stijgt en stijgt en stijgt.

Onze huizen zijn beter geisoleerd maar onze behoefte aan comfort groeit sneller.

Zolang er geen echt ernstige crisis komt, waardoor ons welvaartsniveau drastisch daalt zullen de prijzen (kosten) voor de burger niet structureel dalen.

Het enige waar wij allen de komende jaren op gaan besparen (mark my words, dit is een voorspelling) is de uitgaven aan zinloze verzekeringen en andere financiële wanproducten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord!!!!! ++