Hoeveel procent van onze belasting gaat naar rente op schulden?

Waarschijnlijk betalen wij in de EU nooit onze staatsschulden af. Dus volstaat het om rente te blijven betalen. Hoeveel % van de inkomsten van de staat gaat naar rente?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.2K

Het beste antwoord

Net als in de meeste landen om ons heen, geeft de staat meer geld uit dan er binnenkomt. Dit tekort wordt opgevuld met leningen waar rente over betaald wordt.
In de EU is afgesproken dat niet meer dan 3% van de begroting uit leningen mag bestaan. Zoals bekend lukt dit de meeste landen , ook Nederland, niet (zie bron).
De regering doet natuurlijk zijn best dit door bezuinigingen wel te halen. Dit kost echter offers van mensen en of dit goed en eerlijk wordt verdeeld is een politiek probleem.
Ik kan niet zeggen hoeveel procent van de belastinggelden precies naar de rente gaat, omdat er meer inkomsten zijn dan het belastinggeld wat jij en ik betalen.
Denk bijvoorbeeld maar aan de aardgasbaten, zolang er nog gas in de bodem zit tenminste.
In elk geval is het best veel wat er aan rente wordt betaald, daar zou je betere dingen mee kunnen doen,
denk aan goed onderwijs, meer verplegers, een beter milieu, meer veiligheid enz.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

grofweg 9%

Rente vreet aan begroting
In Nederland zorgt de stijging van de overheidsschuld ervoor dat de uitgaven aan de nationale schuld volgend jaar 22 miljard euro bedragen, gaf het de regering aan in de Miljoenennota. Daarmee zijn de rentelasten post drie op de rijksbegroting, na Onderwijs en Sociale Zaken - uitgaven aan de AOW, zorgpremies en de AWBZ daargelaten.

Zet je de lasten van de staatschuld af tegen de verwachte rijksinkomsten in 2010, dan staat tegenover elke honderd euro aan belasting- en premie-inkomsten zo'n negen euro die direct naar de schuldeisers van de staat gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De totale verwachte inkomsten van het rijk voor 2012 bedragen volgens de miljoenennota ongeveer 244 miljard. Volgens dezelfde miljoenennota zijn de interestlasten 10,4 miljard.

Dat is dus ongeveer 4¼ procent van het totaal.