de beurzen zijn omlaag gegaan en de banken vallen om, welk gevolg heeft dit voor de economie?

Laatste vraag van mijn economie project die ik niet weet! Help?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gevolg is dat ze al die banken weer overeind moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarmee dan?

Antwoorden (2)

De conjunctuur daalt vanwege het afnemende consumentenvertrouwen en de economische groei neemt daardoor ook steeds meer af. Zo kan de economie in een vicieuze cirkel raken die steeds slechter wordt. Noodplannen helpen dit te voorkomen, kijk maar het noodfonds van de ECB e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevolg is dat bedrijven geen financiële middelen krijgen om bijvoorbeeld salarissen te betalen, machines te kopen etc. Consumenten kunnen niet meer bij hun geld en kunnen niets meer kopen. Kortom als de overheid, lees:centrale bank, niet snel (met geld) ingrijpt gaat de hele reële economie plat, wordt er niet meer geproduceerd, stijgt de werkeloosheid. Tip: bekijk het multiplier effect, de vraag en aanbodcurves etc. voor berekening van de gevolgen.