Hoe doe ik belasting aangifte over mijn crypto beleggingen?

Ik moet nog de belastingaangifte van 2021 doen. Ik moet dit dus nog snel doen.

mijn situatie over 2021: ik heb het hele jaar geleefd van uitgekeerde beleggingen via Binance(crypto platform) en Litebit(nederlandse crypto exchange). De totale waarde van alles bij elkaar was op 1 januari 48000euro. De waarde is over de duur van een paar jaar langzaam meer waard geworden. Dus ik ben geen actieve trader maar een lange termijn investeerder...

Nu ben ik dus de aangifte aan het doen;
1: moet ik mijn uitkeringen uit investeringen bij het ''loondienst'' rekenen of moet ik het bij ''winst als medegerechtigde'' aanvinken?
2:verder; moet ik dan de uitkeringen uit investering rekenen bij het inkomsten/loon?

Nou goed voor mij is het abacadabra maar het moet wel even goed gebeuren.

Hoor graag van u,.
groet, robert

2 jaar geleden
1.6K
Antoni
2 jaar geleden
Wat heeft de Belastingdienst je hierover geadviseerd? Daar zou ik zo'n vraag als eerste stellen!
Utrecht
2 jaar geleden
Ik moet nog de belastingaangifte van 2021 doen. Ik moet dit dus nog snel doen. Geen paniek; de deadline is 1 mei; bijna iedereen moet nog aangifte over 2021 doen.
Vanaf 1 maart staat de aangifte klaar met de reeds bekende data (www.belastingdienst.nl). Dan kan je bij "inkomsten uit sparen en beleggen" (box 3) je crypto inkomsten vermelden.

Antwoorden (2)

Vtijwel iedereen moet nog de belastingaangifte over 2021 doen en dat moet dan in beginsel gebeuren voor 1 mri 2022, de datum staat in de uitnodigingsbrief die nog volgt.

Als je geen handelaar in cryptovaluta bent of iets vergelijkbaars geef je ze aan bij "inkomsten uit sparen en beleggen" (box 3) voor de waarde in het economisch verkeer op 1 januari 2021.

Van de site van de Belastingdienst:

"Ik ben particulier en bezit cryptovaluta
Cryptovaluta horen tot uw bezittingen in box 3. Van uw cryptovaluta geeft u de waarde in het economische verkeer aan op 1 januari (peildatum). U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform.

Ik ben particulier en ik mine cryptovaluta of handel in cryptovaluta
Voor het minen is veel computercapaciteit nodig. De kosten die daarmee samenhangen zullen vaak zo hoog zijn dat niet snel sprake zal zijn van een voordeel. Daarbij speelt ook een rol dat u maar een beperkte hoeveelheid cryptovaluta per dag kunt minen. Daarom hoeft u de opbrengst van het minen zelf niet aan te geven. Dat wordt anders als uw opbrengst hoger is dan uw kosten. In dat geval kan er sprake zijn van inkomsten uit overig werk of winst uit onderneming en moet u uw inkomsten aangeven in uw aangifte.

De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven. Dat is anders als u met extra arbeid, dus bovenop uw beleggingsactiviteiten, vaak extra inkomsten verdient. In dat geval moet u de inkomsten wél aangeven. Geeft u deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming."
2 jaar geleden
Cryptocurrencies horen over het algemeen thuis in Box 1 of Box 3, afhankelijk van hoe je aan je inkomen/winst bent gekomen. Voor bijvoorbeeld miners geldt het als inkomen, maar wanneer je erin investeert (niet day-trade) geldt het over het algemeen als vermogen. Je moet bij de belastingaangifte de waarde opgeven die je cryptos hadden op 1 januari. Ik heb in de bron een overzicht toegevoegd van de waarde van de meeste cryptos bij LiteBit op die datum. Let wel, wij zijn geen belastingadviseur. Dus als je specialistische vragen hebt kun je die het beste daar stellen, die kan ook naar jouw persoonlijke situatie meekijken.