moet je je inlezen in het jaarverslag van een bedrijf bij aankoop aandeel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (7)

Het is niet verplicht, maar het kan natuurlijk geen kwaad om de cijfers goed door te nemen voor je in het bedrijf investeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niks natuurlijk, maar het lijkt me wel handig om in ieder geval het jaarverslag te lezen of in ieder geval je te laten informeren door enkele onafhankelijke adviseurs over de staat van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. je mag zelf besluiten dat je goede redenen hebt om voor ene bepaald bedrijf te gaan.
De jaarverslagen leveren voor de meeste leken zowieso niet veel informatie.

Bedenk je bij beleggen waarom je belegt:

- Koerswinst
- Divident
- Korte termijn / lange termijn
- Risico spreiding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een jaarverslag kijkt terug op een bepaalde periode. Wat geweest is zit al in de koers van een aandeel. De toekomstverwachting bepaalt of je een aandeel al dan niet moet kopen. Je mag er vanuit gaan dat jij geen zaken uit een jaarverslag haalt, die verder nergens bekend zijn.

Ik zou mijn energie stoppen in het kijken wat de ontwikkelingen zijn binnen een bedrijf in de toekomst en daar een aankoop op baseren.

Ik had aandelen Pharming Group voor 13 cent gekocht en verkocht op 4,03. Die waarde was zo sterk verhoogd doordat een medicijn waaraan men werkte door een volgende goedkeuringsfase heen was gekomen (dat dat gebeurd is wel een beetje een gok). In het jaarverslag zie je voor dat bedrijf jaar op jaar miljoenenverliezen.

Pharming trouwens niet kopen, want finale goedkeuring blijft te lang uit (het gaat in dit voorbeeld om het medicijn rucin). Crucell is het wel gelukt en bekijk daar de koers maar eens van over de afgelopen jaren.
13 jaar geleden
Nee maar het is wel heel verstandig om je in het bedrijf te verdiepen en dan pas te oordelen of dat bij jouw strategie past. Een jaar verslag en jaar rekeningen horen wel tot het verdiepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een jaarverslag goed lezen is nog niet zo makkelijk. Het zijn vaak dikke boekwerken, met veel taal die voor de gemiddelde leek moeilijk te begrijpen valt.
Maar vaak staan er in een jaarverslag ook samenvattingen, waar het belangrijkste op een rijtje is gezet. Ook geven grafiekjes en andere plaatjes veel informatie, en is het lang niet altijd nodig het hele jaarsverslag te lezen.

In het algemeen kun je wel stellen, dat hoe meer je wilt gaan beleggen in dat ene bedrijf, hoe belangrijker het is, om zoveel mogelijk te weten te komen. Als je 100.000 op je spaarrekening hebt staan, en je wilt dat allemaal beleggen in Heineken (niet zo verstandig!), dan is het goed om dat jaarverslag bijna uit je hoofd te leren.

In de praktijk gebeurt dat niet zo vaak, en is het misschien beter om anderen voor jou te laten lezen.
Er is veel belangrijke informatie over bedrijven te vinden op internet in beknopte vorm, er zijn tijdschriften (beleggersbelangen) en kranten (financieel dagblad)
Daar hebben mensen die er wat meer verstand van hebben, het belangrijkste er al voor je uitgehaald.

Mijn tip zou zijn, om zoveel mogelijk in het algemeen geinformeerd te zijn over bedrijfssectoren, economie, en het verloop van de beurskoersen. Zodra je plannen hebt om te gaan beleggen, duik je er dieper in. Je leest dan net zolang totdat je meent een verantwoorde beslissing te kunnen nemen, met een voor jou aanvaardbaar risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, rendementen in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Het is wel leuk om te weten wat ze in het verleden voor cijfers hebben behaald maar het is veel interessanter hoe de toekomst eruit ziet.

Wat is de koers/winstverhouding?
Wat zijn de ontwikkelingen in de branche?
Wat is de huidige koers?
Past het in je beleggingsprofiel?
Wat is je persoonlijke gevoel bij deze branche?