Als je met een klein bedrag wil beleggen, kan je dan beter in aandelen, trackers of fondsen beleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1K

Het beste antwoord

Bij het beleggen met kleiner bedrag gaan je transactie kosten een erg grote rol spelen. Als je bijvoorbeeld voor 400 euro aandelen X koopt houdt er dan rekening mee dat je minimaal 10 euro kwijt bent bij het kopen en weer 10 euro verliest bij het verkopen.
20 euro transactiekosten op 400 euro betekend dat je aandelen met 5% moeten stijgen voor je de transactiekosten hebt terug verdiend.

Vaak wil je een portefeuille spreiden en kijk je tegen meerdere transacties aan. Hierdoor wordt het dus erg lastig op korte termijn geld te verdienen op de beurs las je met kleinere bedragen bezig gaat.

Een goed alternatief voor beleggen met kleinere bedragen is het beleggen in beleggingsfondsen. Er zijn partijen waar je fondsen kan kopen en verkopen zonder transactiekosten te betalen. (bijv: SNS fundcoach). De kosten van het beleggingsfonds zitten volledig in het fonds verrekend. Hierdoor is het zelfs mogelijk maandelijks je fondsenpakket uit te berijden met een paar honderd euro (of zelfs een paar tientjes). Je kunt dus een aantal fondsen selecteren en deze elke maand bijkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

goud is de beste investering op het moment.
beleggen in goud is weinig tot geen risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in mijn ogen zijn niet zozeer de grootte als je strategie & aankoopkosten van belang. Persoonlijk heb ik gekozen voor fondsen, omdat deze actief beheerd worden, en relatief goed preseteren tov individuele aandelen, zeker gezien het grote risico om bij kleine investeringen in een aandeel een groot percentage te verliezen. Een klein bedrag in fondsen is stabieler. Er is gebleken dat de meeste fondsen niet beter preseteren dan de trackers, dus wat dat betreft kan je ook voor trackers gaan, hoewel daar de beheersvergoeding best hoog kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klein bedrag dan aandelen met een hoog dividend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat noem je een klein bedrag ?
de koers moet al zodanig fluctueren om je transactie kosten eruit te halen ..

ik zou voor aandelen kiezen omdat de transactie kosten lager zijn dan de andere 2.