Wie kan op een simpele mannier uitleggen wat aandelen zijn ?

Op google zijn het alleemaal van die geleerde woorden.

Toegevoegd na 17 seconden:
allemaal

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Stel: Een bedrijf is 1000 euro waard!
Er zijn 10 aandelen van 100 euro! 10x100=1000
Een eigenaar van een aandeel, oftewel de aandeelhouder kan/mag 1 of meerdere aandelen bezitten.

In dit geval zijn de aandeelhouders de baas over een bedrijf!

Maakt dit bedrijf winst, en groeit de waarde van het bedrijf? stel het bedrijf is opeens 2000 euro waard!
Dan is een aandeel ook 200 euro waard en hebben de aandeelhouders een winst van 100% per aandeel.

Het bedrijf kan ook verlies maken, en opeens nog maar 500 euro waard zijn! Een verlies van 50 %, een aandeel is nu nog maar 50 euro waard.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door geld te investeren in een bedrijf kan een bedrijf weer wat financiele acties ondernemen, en uitbreiden of schulden aflossen om zich weer volledig op hun doel te richten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een aandeel vertegenwoordigt een deel van het eigendom van een bedrijf. Via een aandeel krijgt de aandeelhouder een aantal rechten, en daarom heeft een aandeel een bepaalde waarde.

Wanneer iemand een aandeel heeft op koopt in een bedrijf, is hij of zij daardoor mede-eigenaar van een gedeelte van het betreffende bedrijf. Als er bijvoorbeeld door het bedrijf 100 aandelen zijn uitgegeven en je bent in het bezit van 5 van die aandelen, dan ben je voor 5 procent eigenaar. Wanneer je een aandeel bezit krijg je dus ook rechten in het bedrijf

====
Wikipedia:

Een aandeel is een waardepapier dat een aantal rechten met betrekking tot een vennootschap geeft. Alle aandeelhouders samen kunnen economisch gezien als eigenaren van de vennootschap worden beschouwd, hoewel ze dat strikt juridisch gezien niet zijn. Een aandeel geeft zeggenschap in de onderneming en men kan winstuitkeringen in de vorm van dividend ontvangen. Een aandeel kan verhandelbaar zijn op een effectenbeurs, maar dit is niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aandeel geeft aan dat je voor een klein deel mede eigenaar bent van een bedrijf. Aandeelhouder heet dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag kun je stellen aan de link van goeie vraag zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft geld aan een bedrijf.. zodat je een aandeel hebt.. met dit geld kan dit bedrijf investeren op zijn/haar veilige wijze zonder er op bepaalde wijze rente voor hoeft te betalen (denk aan geld lenen bij bank)..
als de zaken goed gaan mede door jouw aandeel.. zal de omzet en winst van een bedrijf stijgen.. waardoor jouw aandeel meer waard wordt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bedrijf heb je steeds meer geld nodig, omdat het krediet aan je klanten toeneemt en omdat je voorraden toenemen.
Nu zijn er meerdere manieren om aan geld te komen:
1. naar de bank en geld lenen op onderpand van je bezittingen
2. obligaties uitgeven aan buitenstaanders, je leen geld voor langere termijn en voor kleine ronde bedragen; je geeft jaarlijks een vergoeding van bijv. 5 %.
Het voordeel van deze methode voor een bedrijf is, dat je niets als onderpand hoeft te geven en voor de mensen die aan jou lenen is het voordeel dat ze de obligatie tusentijds kunnen verkopen. De groep van belangstellenden is daarom veel groter.
3. de 3de methode lijkt een beetje op 2, maar de jaarlijkse vergoeding is afhankelijk van de winst. Als je geen winst maakt hoef je geen vergoeding te geven. Het feit dat jouw vergoeding afhankelijk van de winst is, doet sommige mensen zeggen, dat je mede eigenaar bent van het bedrijf, maar dat is volkomen onzin. Het dividend, dat is de vergoeding wordt gewoon uitbetaald per aandeel, bijvoorbeeld EUR 5.- per gewoon aandeel. Daarom hoeven aandelen ook geen nominale waarde te hebben, dat is de waarde die op het papier gedrukt is, zoals bij obligaties. Als de obligatie looptijd is afgelopen krijg je dat bedrag weer terug. Het bedrag wat je betaald hebt voor het aandeel krijg je in principe niet meer terug. Een obligatie is dus meer een lening, terwijl een aandeel meer een deelname is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aandeel is eigenlijk gewoon kort gezegd een bewijs van deelname in een bedrijf. Dat wil dus zeggen dat als je een aandeel van een bedrijf hebt dan ben je dus ook een beetje mede-eigenaar. Hoe meer aandelen jij in je bezit hebt, hoe groter aandeel je aandeel in een bedrijf. Als jij dan mede-eigenaar bent van een bedrijf omdat je een aantal aandelen hebt gekocht, dan heb je natuurlijk ook recht op een deel van de winst. Hoe meer winst het bedrijf maakt hoe meer geld jij krijgt, en hoe meer aandelen jij hebt des te meer winst je maakt. Maar het kan natuurlijk ook andersom, als het bedrijf verlies maakt dan heb je helaas ook recht op een gedeelte van het verlies. Je waarde van je aandelen zal dan gaan dalen.