Hoe werkt aandelenfraude eigenlijk precies?

Ik ben net bezig met kijken naar The Wolf of Wallstreet, deze film gaat over een gigantische zwendel en fraude met aandelen, alleen ik snap niet hoe dit nu precies in zijn werk gaat. Ze halen ergens miljoenen vandaan en goed veel ook, alleen ik vermoed als dit simpel te doen is of uit te leggen hoe men dit doet, dat het dan ook eerder voorkomen kan worden en dat is in de film niet het geval. (heb je hiervoor een bepaalde graad in economie nodig ?? of iets anders ?) Hoe werkt dit nu precies, hoe ingewikkeld is dit en hoe kan het dat ze vaak niet gelijk opgepakt worden op basis hiervan/hiermee met praktijken zoals in die film ?

2 jaar geleden
in: Beleggen
1.7K
tinus1969
2 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Microcap_stock_fraud (dit is het type fraude waar de hoofdpersoon zich schuldig aan maakte; deze film i gebaseerd op ware gebeurtenissen). Je hebt er geen graad in de economie voor nodig, maar vooral een vlotte babbel.

Het beste antwoord

Hoe aandelenfraude werkt, hangt van de manier van frauderen af. In de film ging het zo:
Jordan Belfort wil het op Wall Street maken als beursmakelaar. Nadat het bedrijf waarvoor hij werkt failliet is gegaan, werkt hij enige tijd bij een schimmige firma op Long Island gespecialiseerd in goedkope aandelen. Deze makelaars benaderen onwetende mensen met agressieve verkooppraatjes en proberen hen tegen hoge commissies over te halen tot het plaatsen van orders voor waardeloze aandelen.

Aandelenfraude is handel met voorwetenschap, de wederrechtelijke mededeling van voorwetenschap en/of marktmanipulatie. Beursgenoteerde bedrijven moeten koersgevoelige informatie tijdig en correct naar buiten brengen. Maar wat nu als er partijen zijn die meer weten dan anderen, omdat ze toegang hebben tot niet-openbare bedrijfsgegevens? In dat geval kan het natuurlijk zijn dat iemand vlug aan het handelen slaat om zijn voordeel te doen met de voorsprong in kennis die hij heeft. Een dergelijke wijze van handelen is in Nederland en veel andere landen verboden. Als iemand dit toch doet, wordt er van handel met voorkennis gesproken.

Voorbeelden van mogelijke marktmanipulatie
a Transacties of orders waarvan een onjuist of misleidend signaal uitgaat
b Transacties of orders om de koers op een kunstmatig prijsniveau te houden
c Transacties of orders met gebruik van bedrog of misleiding
Zie: https://www.afm.nl/~/media/files/brochures/2010/marktmanipulatie.ashx