Waardoor onstaat er een verschil tussen berekende waarde van een aandeel en de beurswaarde van een aandeel?

Voor een onderzoek naar bedrijfswaardering ben ik op zoek naar het antwoord op de volgende vraag. Alleen kan over deze vraag heel weinig info vinden, zowel op internet als in boeken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Beleggen
2.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat noem jij de berekende waarde?

Antwoorden (2)

Zo'n verschil kan door meerdere oorzaken ontstaan. Zonder uitputtend te zijn, zal ik er enkele noemen.

Eén mogelijke oorzaak is dat het aandeel wordt opgenomen in een index. Dat kan de AEX zijn, maar er zijn natuurlijk meer beursindices. Zodra een aandeel in zo'n index wordt opgenomen, zijn alle 'trackers' die die index volgen verplicht, dat aandeel te kopen. Dat kan tot een koerssprong leiden.

Een andere mogelijke oorzaak is dat het goed gaat (en naar verwachting zal blijven gaan) met de branche waarin het bedrijf werkzaam is. Er zijn dan "branche-trackers" die alle aandelen van die branche opkopen - ook aandelen van bedrijven die het relatief wat minder goed doen. Die laatste aandelen ondervinden dan een koersstijging die niet gerechtvaardigd is.

Dan zijn er de 'chartists'. Dat zijn mensen die geloven in technische analyse. Zij kijken niet naar de 'fundamentals' van een bedrijf, de concurrenten en de branche, maar alleen naar de koersgrafiek. Daarin herkennen ze allerlei patronen, zoals een 'steun' of een 'weerstand', of een 'kop-schouder-patroon'. Als de koersgrafiek zodanig is dat voldoende 'chartists' daarin een koopsignaal ontwaren, zullen zij kopen - en daarmee de koers meer opstuwen dan op grond van de 'fundamentals' gerechtvaardigd is.

Een variant op de 'chartists' is het zogeheten momentumbeleggen. Ook dat is op de koersgrafiek gebaseerd. Een momentumbelegger zoekt bedrijven waarvan de koers al een tijdje omhoog gaat, en neemt aan dat die trend (het 'momentum') enige tijd zal aanhouden. Bij een omhoog gaande koers zal de momentumbelegger dus aankopen - en daarmee de omhooggaande lijn in stand houden.

Al het bovenstaande geldt natuurlijk ook in de omgekeerde vorm: een aandeel dat uit een index verdwijnt zal worden verkocht waardoor de koers extra omlaag springt, enzovoort.

Cryofiel
6 jaar geleden
Ik neem aan dat je de intrinsieke waarde bedoelde. Ja technisch de op en aftrek som maken kan een andere waarde opleveren Dat is de verwachting dat iets waarde of gewenst wordt . Of dat er aandelen op gekocht worden omdat er een bedrijfs overname zit aan te komen. Ja dan zijn de aandelen gewenst en schieten omhoog Vaak boven de zeg werkelijke waarde Ja wat is de werkelijke waarde ? Dat wat de gek er voor geeft. Sommige aandelen zijn zeg ondergewaardeerd omdat een bedrijf geen echt dikke winst maakt maar wel bezit of waarvan bedrijfs onderdelen wel winst zouden kunnen maken als ze goed efficiënt ( uitgekleed ) geleid zouden worden. Dan komen er zeg hele grote fondsen ( Hedge ) die proberen dan de aandelen op te kopen ( vijandelijk ) en ja dan stijgen ze in de laatste fase ( vaak ) explosief. Ver boven de werkelijke waarde. Dan wordt zo'n bedrijf uit elkaar getrokken. En in onderdelen verpatst . Of anders om grote bedrijven zoals Apple kopen graag kleine ( veel belovende ) bedrijfjes op voor specifieke kennis ook die aandelen exploderen. Maar pas op het blijft wat de gek er voor geeft. Er zijn altijd veel meer verliezen dan winsten . Ook kijk om je heen al die lege kantoren staan ergens op de balans als waardevol tja.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn meer verliezers dan winnaars maar de winnaars zijn de grote jongens (Hedgefonds) zodra de kleine particulier instapt en de beurs Hoogstaat klapt de boel vaak in elkaar. En dan begint de cyclus weer op nieuw. Dus stap in op een diepte punt en stap er op tijd weer uit .