Als alle banken in Nederland omvallen, kan de staat het depositiegarantiestelsel nog wel waarmaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
4.9K

Het beste antwoord

Ten eerste antwoord op je vraag, ze kunnen het wel doen, maar wie zal Nederland geld lenen in zo'n staat, de rente zou ook immens worden. De staatsschuld zal waarschijnlijk bijna verdubbelen, de rente die ze moeten betalen verviervoudigen. Slimmer is om dan uit de euro te stappen en gewoon een nieuwe munt in te voeren die je zelf kan drukken. Maar goed ikzelf verwacht eerder dat de Nederlandse staat dan de grootste banken overneemt die failliet gaan en deze dan zo goed als cadeau krijgen door middel van belang van de staat. Zo heb je alle schulden en bezittingen van de bank en is het geldverkeer nog in bedrijf. Gelukkig hebben we als dat gebeurd nog de EU die dan wel inspringt. En waar die schulden dan terecht komen? Dat komt bij de ECB, wie beheert de ECB? De eurolanden. Wie hoort bij de eurolanden? Nederland. Wat is er nou veranderd? Niks de schuld bestaat nog steeds, zo zou het bijvoorbeeld interessant te wezen om een jaarrekening van alle landen te hebben en ook de EU. Dan zul je zien wat een puinzooi het is en dat met schuld opkopen er niks is gebeurd.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee, als alle banken vallen, dan is er een groot probleem. de nederlandse staat is dan niet bij machte om de klap op te vangen.
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
ja, je kunt beter geld in een oude sok hebben liggen, dan dat het op een bankrekening staat, waar je niet meer bij kan. echter cash geld thuis hebben is ook niet ideaal. zitten weer verschillende risico's aan vast. bovendien, als iedereen zijn geld ineens gaat opnemen, dan weet je zeker, dat de banken gaan vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 'running model' of iets dergelijks wordt dat genoemd, wat toen bij DSB is gebeurd. Als 1 bank valt, staat de overheid garant voor een bepaald bedrag (dit is laatst verhoogd, ik weet niet meer precies hoeveel), dus als je onder dat bedrag zit, wat meer dan de helft vam de Nederlanders zit, hoef je geen geld in je sok te bewaren.
Als alle banken omvallen, is de Nederlansche Bank ook omgevallen en kan er helemaal niets meer worden waargemaakt, laat staan een deposito-garantiestelsel (dus niet: depositie).

http://www.dnb.nl/over-dnb/de-consument-en-dnb/de-consument-en-toezicht/depositogarantiestelsel/index.jsp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,

Het leuke van het huidige stelsel is, dat de lasten daarvan
nu achteraf door de banken zelf moeten worden betaald.
En als die er niet meer zijn, wie zal dat dan betalen ?

De financiële crisis heeft aan het licht gebracht dat deze wijze van financiering niet langer voldoet. Het Kabinet heeft daarom besloten dat banken voortaan vooraf moeten bijdragen aan het DGS. Banken betalen dan elk kwartaal een bijdrage aan het DGS. Deze bijdragen vloeien in het depositogarantiefonds. Wanneer er een beroep op het stelsel wordt gedaan, keert het fonds uit. Is er niet genoeg geld in het fonds, dan wordt het tekort over de banken omgeslagen, net zoals dat nu gebeurt voor de volledige schade.