Waarom geeft de bank meer rente als je je geld vastzet?

Wat hebben hun eraan? Ik snap wel dat ze ons geld gebruiken voor aandelen enz. Maar wat hebben ze er dan aan als je het vastzet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.4K

Het beste antwoord

Als jij je geld voor langere tijd wegzet, hebben hun de zekerheid dat ze op langere termijn jou geld kunnen beleggen. Op langere termijn valt vaak beter te verdienen dan op kortere termijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het grootste nut voor de bank is, dat ze zeker weten dat ze jouw geld gedurende langere tijd kunnen gebruiken. Als jij je geld bijvoorbeeld vijf jaar vastzet, kan de bank ervan uitgaan dat jij dat geld de eerste vijf jaar niet weghaalt.

Bij een gewone spaarrekening kan het wel elk moment gebeuren dat jij besluit je geld van de rekening af te halen.

Toegevoegd na 4 minuten:

Een ander voordeel voor de bank zit in het rentepercentage dat ze bieden.

Stel dat de rente nu 3% is. Als jij je geld voor vijf jaar vastzet, biedt de bank jou 4,5%. Dat is voor jou een voordeel (denk je), dus zo sporen ze jou aan om je geld vast te zetten.

In werkelijkheid verwacht de bank waarschijnlijk dat de *gemiddelde* rente gedurende de komende vijf jaar bijvoorbeeld 5% zal zijn. Door jou nu te lokken met 4,5%, zijn ze goedkoper uit dan wanneer jij jouw geld op de spaarrekening zou laten staan. Dit geldt zelfs wanneer je jouw geld niet vastzet, maar toch vijf jaar lang op je spaarrekening laat staan. Die spaarrekening biedt *nu* weliswaar slechts 3%, maar volgend jaar waarschijnlijk wat meer, en daarna nog meer - gemiddeld over vijf jaar bijvoorbeeld de genoemde 5%.

(Ik zie dat het een wat warrig verhaal is geworden - ik hoop dat je me nog kunt volgen.)

Als ze jou dus kunnen overhalen om je geld vast te zetten, heeft de bank twee voordelen:
a)  De zekerheid dat ze gedurende de hele periode van vijf jaar jouw geld kunnen gebruiken;
b)  Ze zijn goedkoper uit doordat jouw vastgezette geld op 4,5% blijft staan, terwijl de gewone spaarrekeningen wellicht zullen stijgen tot een hogere rente.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima verhaal, belachelijk een min. Van mijn een comp.plus!
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank je. Ach, er zal wel iemand boos op me zijn omdat ik iets heb geschreven dat hem of haar niet aanstond. Ook op een ander antwoord heb ik ineens zo'n rare min (zie http://www.goeievraag.nl/vraag/boot.244493#1041064 ). Waarschijnlijk wrok-minnen. Ik zie ze maar als een compliment, want mijn mening doet er kennelijk toe.
Dan hebben zij de zekerheid dat ze voor bijvoorbeeld 5 jaar de beschikking over dat geld hebben, omdat jij het niet tussentijds kan opvragen. Dus zijn er voor de bank meer mogelijkheden. Omdat zij daar over 't algemeen rijker van worden kunnen ze jou een hogere vergoeding voor dat feitelijke uitlenen geven.
12 jaar geleden
Voor een bank geldt dat ze maar een deel van het geld dat hen wordt toevertrouwd mogen uitzetten als lening. Zet je bijvoorbeeld € 1.000,-- op je lopende rekening dan mag een bank daarvan (ook al voorbeeld, de werkelijkheid kennen alleen de bankiers maar het is ook geen echt geheim), ik noem maar wat, bijvoorbeeld € 100,-- uitlenen aan iemand. De reden daarvoor is dat je er elk moment weer kan staan om je geld op te nemen. Zet je die zelfde € 1.000,-- nu voor langere tijd vast dan mag de bank ook een groter deel daarvan uitlenen en daardoor wordt het voor hen gemakkelijker geld met jouw geld te verdienen. Er zijn regels voor welke percentages van de toevertrouwde middelen een bank niet uit mag lenen. Dat noemen ze het kasreservepercentage.