Wat wordt precies bedoeld met "moral hazard"?

Deze uitdrukking duikt vaak op in verband met de bankencrisis en blijft in het Nederlands meestal onvertaald.

Wat wordt er precies mee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.4K

Het beste antwoord

Moral Hazard = Moreel Risico.

Bij een Moral Hazard gaan partijen zich anders gedragen omdat zij niet direct risico lopen.

Het bekendste voorbeeld: Iemand heeft zijn fiets verzekerd en gaat er nu veel slordiger mee om.

Nog een voorbeeld: Iemand sluit een reisverzekering af, en let minder goed op zijn dure spullen.

Het begrip Moral hazard word veel gebruikt als het om verzekeren gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg duidelijk! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor dit duidelijke antwoord!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dank!

Andere antwoorden (1)

Dit is een gokje, maar ik denk dat er het volgende mee bedoelt wordt: moreel risico (bron: Wikipedia)

Banken investeren in allerlei zaken. In de afgelopen bankencrisissen, hebben we gezien dat banken onveilige investeringen hebben gedaan. Een flink aantal banken zijn gered (bailed out) door de overheid. Nu is de vraag of deze banken deze investeringen niet zouden hebben gedaan als ze het volledige risico (geen bail out) zouden lopen.

Nogmaals, dit is een gokje. Ik heb absoluut geen verstand van de economie.

Toegevoegd na 1 minuut:
bedoelt* = bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je hier vertelt klopt wel, maar dit is geen correcte omschrijving van het begrip 'Moral Hazard'.