Wat gebeurt er al de beurs helemaal instort?

Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoel wel dat er weinig meer te verhandelen valt. de aex op tien eindigt, wat zal er met de economie/ beursgenoteerde bedrijven gebeuren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
4.1K

Het beste antwoord

Je vraagt wat er met de economie in het algemeen, en met beursgenoteerde bedrijven gaat gebeuren, als de AEX instort. Je kunt beter vragen, wat er met de AEX gaat gebeuren als al die bedrijven die in de AEX staan instorten. Want de AEX is een afspiegeling van de economie, en van de prestaties van de bedrijven die genoteerd staan. De AEX is dus een gevolg van hoe die bedrijven draaien, en bedrijven draaien niet beter of slechter door een stand van de AEX.

De AEX zal nooit op 10 staan, want de markt doet zijn werk. Zodra pakweg de AEX op 100 staat, staan de koopjesjagers direct klaar, om hun slag te slaan. Want zo goedkoop aandelen inkopen, dat wil iedereen wel. De actie van de koopjesjagers, zal de AEX direct weer doen stijgen.

De AEX zou in theorie wel op 10 kunnen komen, maar dat is dan een gevolg van iets. Een totaal ingestorte economie, en bedrijven als Philips, AKZO, ING, Heineken en Ahold zijn dan al bijna failliet, en presteren helemaal niks meer.

Natuurlijk kan het slecht gaan met de economie, maar omdat we toch echt zo nu en dan naar AH moeten voor onze boodschappen, en ook graag een pilsje willen drinken, zullen Ahold en Heineken alleen al de AEX voor een belangrijk gedeelte op de been houden.

Het kan dus nog veel slechter gaan met de AEX dan zoals het nu gaat (een AEX van 100 is best mogelijk) maar totaal instorten zal de AEX nooit. Want als het zo ver komt, dan is het hele land failliet, en lijden we bijna met zijn allen letterlijk honger. En omdat we in de EU zitten, zal dat voor heel Europa gelden.

Vooral in vergelijking met andere landen, is er met de Nederlandse economie niet zo gek veel aan de hand. We hebben kerngezonde bedrijven en een lage werkloosheid. Het sombere gedoe op de beurs heeft te maken met onzekerheid en een gebrek aan vertrouwen. Dat uit zich in dalende koersen, omdat beleggers afwachten. En zodra er weinig vraag is naar aandelen, daalt de AEX.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helder, dank

Andere antwoorden (1)

Het is nog NOOIT gebeurt. Dus alles wat ik hier zeg is gebaseerd op veronderstellingen. Al dan niet overgenomen van horen en zeggen van experts.

als de beurs helemaal instort dan worden betaalmiddelen over het algemeen niks meer waard. (hebben we ooit gezien bij producten als zwarte tulpen, maar nooit bij munteenheden) dus dan gaan we terug naar het ruilen, 1 koe voor 12 kippen. Om maar heel kort door de bocht te gaan.

Maar zoiets verwacht niemand dat gebeurt. Eerder zal de Europese beurzen zware verliezen draaien, zodat de euro instort, zodat ieder terug moet naar zijn eigen oude munteenheid.
Bij de Amerikaanse Dollar zal zo snel niet volledig instorten. Want als bijvoorbeeld China het geleende geld in dollars zal terugvragen, dan zal de Amerikaanse overheid gewoon meer dollars gaan drukken, waardoor de dollar minder waard wordt maar niet volledig instort.

volgende filmpje denkt daar anders over, maar zegt wel wat er aan de hand is, in de VS. en vertelt heel simpel het een en ander over de wereld economie.

Maar deze toekomst kan niemand met zekerheid voorspellen