Wat gebeurt er met mijn spaargeld?

Als ik bijvoorbeeld 1000 euro spaar, is het dan zo dat dit geld wordt gebruikt om uit te lenen aan anderen? Of moet ik dit niet zo strict bekijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1K

Antwoorden (5)

In feite; 'ja'. Banken zijn eigenlijk winkels die geld verkopen en kopen. Je geeft hun in feite geld om mee te werken en jij krijgt als vergoeding rente van hen voor de tijd dat zij het konden gebruiken om weer aan anderen te lenen. Zij krijgen dan weer (meer) rente van de mensen die lenen en zo maken ze winst.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit is de oorspronkelijke bedoeling van een bank. Helaas willen ze zoveel mogelijk winst maken en daaom nemen ze risico's die ontzettend veel verlies op kunnen leveren. De gevolgen kennen we inmiddels. Gelukkig is jouw spaargeld tot een hoog bedrag gegarandeerd en kan je niet je spaargeld kwijtraken.(zolang het onder een ton is)Daarvoor staat de overheid dan weer garant.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.i. kun je in plaats van geld kopen en verkopen beter zeggen dat de banken geld huren en verhuren en dat geld bovendien vele malen doorverhuren (doorverhuren als de "huurder" het gehuurde geld even nog niet - helemaal - nodig heeft).
amc
13 jaar geleden
Eigenlijk wel ja, alleen moet je dan wel in de laatste zin
'het gehuurde geld' veranderen in het 'verhuurde geld', dat je nog niet nodig hebt. Als je geld huurt heb je dat nl. nodig. Die "huurder" moet dan verhuurder worden.
Wat er gebeurt is het volgende:

Jij brengt 1000 euro naar de bank (spaargeld). Jij krijgt een bewijs dat jij 1000 euro op een rekening daar hebt staan (bankafschrift) en de bank heeft dus een schuld aan jou. Jij krijgt voor het "uitlenen" van dat geld een vergoeding (rente). De bank kan dat geld vervolgens gebruiken om weer aan anderen uit te lenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bron: Beeldbank
(weergave gesprek)

Wat doet een bank met ons geld?
Wat banken doen is, dat ze dat geld uitlenen. En ze lenen dat uit aan huishoudens, bijvoorbeeld mensen die een hypotheek willen of aan bedrijven of aan de overheid, op zo’n manier dat het risico heel erg klein is.
En dat ze zeker weten, bijna zeker weten, dat ze het geld terugkrijgen. En als banken dat doen, dan werkt het heel goed. En dan krijgen wij dus een beetje rente op het spaargeld.

Maar wat krijgt de bank dan?
De bank, die verdient het verschil tussen wat zij vragen, bijvoorbeeld als je een hypotheek neemt, de rente die jij betaalt, dat is wel meer dan wat je krijgt op je spaargeld. Dus het verschil tussen die twee rentes, dat is wat de bank kan verdienen.

En mag de bank dan ook zomaar gewoon al het geld wat ze binnenkrijgt gebruiken om leningen te geven weer aan anderen, alles, of moeten ze ook nog geld in kas houden? Ze mogen bijna alles wat ze binnenkrijgen ook weer uitlenen. Dus ze moeten een klein beetje ervan achter de hand houden, in kas, op zijn eigen vermogen, maar bijna alles kunnen ze uitlenen.

Maar dat betekent dus ook, dat als ik dus geld op de bank zet, mijn spaargeld, en het wordt uitgeleend door de bank hè, om er iets mee te doen, om daar geld over te maken, dat als ik het met alle andere Nederlanders op één dag weer wil opnemen die ook spaargeld hebben, dat die bank dat dus helemaal niet heeft, dat geld?
Ja, dat klopt. Dat is ook een heel groot probleem. Ik vergelijk het altijd met bijvoorbeeld een grote voetbalwedstrijd: als iedereen tegelijk naar de WC gaat, dan loopt het riool over! Maar dan heeft een bank heeft ook dat probleem. Als wij allemaal tegelijk ons spaargeld zouden ophalen, dan gaat op diezelfde dag de bank failliet, omdat die leningen die zij verstrekken zoals een hypotheek, die kunnen ze niet meteen terughalen op dezelfde dag.

Dus dat is wat er is gebeurd bij DSB bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor bovenstaand verhaal, er ontbreekt echter één ding:
Die 1000,- mag de bank meer dan 1x uitlenen.
10 a 20x is normaal. Uitgaande van 10x:

Je leent 1000,- aan de bank. De bank moet iets in kas houden. (laten we 10% zeggen)
De bank kan dan 900,- x 10= 9000,- uitlenen.

Uit deze vermenigvuldiging van geld, komen de grote winsten. Ze betalen 1x rente maar krijgen 9x rente.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je moet het inderdaad niet zo strict bekijken.
Al dat geld gaat op één grote hoop.
Het is dus niet zo dat jouw geld in iemands anders hypotheek zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat geld zal waarschijnlijk uitgeleend worden aan een ander. Die moet dan de rente betalen welke voor een deel jouw rente is op je spaargeld. De rest is winst voor de bank.
Iemand moet dus extra werken om de rente voor jou spaargeld te betalen. Iemand die het zelf ook niet breed heeft, anders had hij niet hoeven te lenen.
We willen allemaal het liefst een zo hoog mogelijke rente ontvangen. Maar dat betekent ook dat iemand anders harder moet werken om die rente voor ons op te brengen. Geld is niet gratis, dat moet ergens vandaan komen.

Mocht de bank geld over hebben van alle spaartegoeden en winst vanuit rentes, dan zal dat geld waarschijnlijk geïnvesteerd worden eventueel in beleggingen. En waar dan in geïnvesteerd wordt daar heb jij geen zeggenschap over. Dat kan net zo goed de wapenindustrie zijn.