Welke banken bieden een goed Groen-spaarrekening aan met fiscaal voordeel?

Wanneer de bank je spaargeld steekt in groene projecten die zijn goedgekeurd door de overheid, levert dit je een belastingvoordeel op. Je hoeft dan van de fiscus geen 1,2 procent belasting over je vermogen te betalen en wordt bovendien beloond met een extra belastingkorting van 1,3 procent.

Ik kan alleen niet zo goed vinden welke banken door de belastingdienst zijn "goedgekeurd"

Veel banken spreken namelijk over duurzaam sparen etc maar komen niet in aanmerking voor deze extra fiscale aftrek.

Welke groen-spaarrekeningen wél?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1.8K

Het beste antwoord

Een Groene Spaarrekening noem je meestal een Groencertificaat. Je moet echt met een loep zoeken, want het aanbod is heel mager. Bij ASN en Triodos kun (kon) je terecht. Bij ING ook, maar daar is niets meer over te vinden.

De toekomst van de groencertificaten (en ook het groene beleggen) is heel onzeker, door de plannen van het nieuwe kabinet. Niemand weet nog, hoe die plannen precies uitpakken, en wanneer het echt stopt.

Hier info van ASN en Triodos (cultuurdeposito, géén groen!)
Meer te lezen in de links.

ASN
"In- en verkoop ASN Groenprojectenfonds hervat per 29 oktober 2010

Op 27 oktober 2010 heeft de beheerder van het ASN Groenprojectenfonds besloten vanaf 29 oktober 2010 de inkoop en verkoop van participaties in het ASN Groenprojectenfonds te hervatten. De beheerder sloot het fonds op 1 oktober 2010 naar aanleiding van de presentatie van het regeerakkoord. De afgelopen weken heeft de ASN Bank geduld moeten vragen aan haar beleggers. Wij willen onze klanten bedanken voor hun begrip voor de situatie van de afgelopen weken. Wij zijn blij dat wij per 29 oktober 2010 onze normale dienstverlening weer kunnen hervatten.

In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet Rutte-Verhagen is het voornemen opgenomen de extra heffingskorting voor groen, cultureel en sociaal-ethisch sparen en beleggen (1,3%) te laten vervallen. Het moment waarop dit zal gebeuren is nog niet bekend."

Triodos:
"Openen Cultuur Deposito tijdelijk niet mogelijk

N.B. Het beoogde kabinet heeft in het regeer- en gedoogakkoord fiscale wijzigingen aangekondigd die van invloed zijn op het Triodos Cultuurdeposito. Op dit moment is het nog onduidelijk wat hiervan de gevolgen zullen zijn. Totdat de gevolgen helder zijn is het niet mogelijk uw spaargeld in te leggen in het Triodos Cultuurdeposito."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ASN en Triodos zijn de enige twee eerlijke en groene banken die ik ken.
Je zou dus bij die twee kunnen informeren.