zit er op mijn net gekochte waakhond BTW ?

Wegens een overval heb ik een waakhond moeten aanschaffen voor de zaak. ik wil dus weten of over de aanschaf van de hond en koste van de hond btw kan aftrekken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je dan geen factuur gekregen? Daar staat op hoeveel btw er is berekend, dus ook hoeveel je van je eigen btw kan aftrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar kan dit juridisch gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juridisch gezien kun je alle btw aftrekken die een ander jouw bedrijf in rekening heeft gebracht. Vandaar dat je gewoon op je factuur moet kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet niet de uren bij te houden waarbij de hond niet in dienst is voor het bedrijf maar voor prive. deze kosten zijn niet aftrekbaar :) en geef de hond te eten in de diensttijd, hierbij kun je zelfs de btw van het onderhoud aan de hond terugvragen :p

Antwoorden (6)

ik denk het van wel, alles voor je zaak is aftrekbaar, dus ook een hond die jij voor de zaak heb genomen.
zelfde als een alarm, ook btw op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, ook bij aanschaf van dieren betaal je BTW. De vraag is alleen waar jouw waakhond onder valt.
Ik weet dat landbouwdieren in het lage BTW-tarief vallen en hobby-dieren in het hogere tarief.

Een waakhond valt onder geen van beide categorieën.

Hmmm.. even verder gekeken en een site gevonden waarop staat dat ze 100% aftrekbaar zijn:

http://www.ab-consult.be/content/aftrekbaarheid-van-overige-kosten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In België?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eeuj... ik heb deze vraag beantwoordt via http://www.goeievraag.be
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Dat is natuurlijk ook mogelijk hoewel ik niet denk dat je dat nu serieus meent. Maar dat maakt het ook lastig met GV, het kan ook een vraag zijn voor België, dat weten we eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Ik meende het niet serieus. Ik heb stom genoeg het be'tje over het hoofd gezien. Dom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C+, of ze aftrekbaar zijn in NL weet ik niet, maar de BTW waarschijnlijk wel in deze situatie (plus we weten niet of de vraag wel over NL gaat), dus het antwoord klopt gewoon voor zover ik het goed zie.
Voor de vooraftrek van btw heb je de factuur nodig waarop btw staat. Bovendien moet de levering aan de zaak zijn geschied en de factuur op naam van de zaak staan

Toegevoegd na 1 week:
Nog misschien een mogelijkheid om kosten te besparen: Jaren geleden had een familielid een hond die dienst deed als "bel". De eigenaar van de hond was namelijk erg doof. Daarom hoefde er desgevraagd geen hondenbelasting aan de gemeente te worden betaald.
Dus wegens het nuttigheidsaspect kon dat. Het vragen waard?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Exact!
Je vraag is of je de BTW kunt verrekenen met de fiscus.
Dat kan alleen als je een factuur kunt overleggen waar die
BTW op vermeld staat.
De verkoper moet die BTW afdragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de afdracht btw door de verkoper heb je als koper geen tot weinig invloed en is dan ook geen voorwaarde.
Op het moment dat je een waakhond aanschaft zit daar 19% btw op. Er is echter een uitzondering: als je hem koopt van een partikulier of van een bedrijf dat niet btw-plichtig is valt de hond onder de margeregeling. In dit geval zit er geen btw op je waakhond.

Om voor aftrek van btw in aanmerking te komen moeten natuurlijk wel de normale voorwaarden van toepassing zijn. Oftewel: je moet wel een factuur op naam hebben van de hond waar de btw op vermeld staat en de verkopende partij dient de btw weer af te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja de hond is aftrekbaar