zit er op mijn net gekochte waakhond BTW ?

Wegens een overval heb ik een waakhond moeten aanschaffen voor de zaak. ik wil dus weten of over de aanschaf van de hond en koste van de hond btw kan aftrekken.

Weet jij het antwoord?

/2500

ik denk het van wel, alles voor je zaak is aftrekbaar, dus ook een hond die jij voor de zaak heb genomen. zelfde als een alarm, ook btw op.

Ja hoor, ook bij aanschaf van dieren betaal je BTW. De vraag is alleen waar jouw waakhond onder valt. Ik weet dat landbouwdieren in het lage BTW-tarief vallen en hobby-dieren in het hogere tarief. Een waakhond valt onder geen van beide categorieën. Hmmm.. even verder gekeken en een site gevonden waarop staat dat ze 100% aftrekbaar zijn: http://www.ab-consult.be/content/aftrekbaarheid-van-overige-kosten

Voor de vooraftrek van btw heb je de factuur nodig waarop btw staat. Bovendien moet de levering aan de zaak zijn geschied en de factuur op naam van de zaak staan Toegevoegd na 1 week: Nog misschien een mogelijkheid om kosten te besparen: Jaren geleden had een familielid een hond die dienst deed als "bel". De eigenaar van de hond was namelijk erg doof. Daarom hoefde er desgevraagd geen hondenbelasting aan de gemeente te worden betaald. Dus wegens het nuttigheidsaspect kon dat. Het vragen waard?

Je vraag is of je de BTW kunt verrekenen met de fiscus. Dat kan alleen als je een factuur kunt overleggen waar die BTW op vermeld staat. De verkoper moet die BTW afdragen.

Op het moment dat je een waakhond aanschaft zit daar 19% btw op. Er is echter een uitzondering: als je hem koopt van een partikulier of van een bedrijf dat niet btw-plichtig is valt de hond onder de margeregeling. In dit geval zit er geen btw op je waakhond. Om voor aftrek van btw in aanmerking te komen moeten natuurlijk wel de normale voorwaarden van toepassing zijn. Oftewel: je moet wel een factuur op naam hebben van de hond waar de btw op vermeld staat en de verkopende partij dient de btw weer af te dragen.

ja de hond is aftrekbaar

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100