Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stel : ik ben met pensioen en kom te overlijden. krijgt mijn vrouw ,nog geen 65, een loonheffingskorting over haar partnerpensioen?

Toegevoegd na 3 minuten:
als niet meer werkt en dus geen looninkomsten heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
837

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je vrouw werkt niet.
Over het partnerpensioen wordt via de loonbelasting direct belasting ingehouden. Mocht je vrouw ook nog werken dus loon ontvangen dat wordt het pensioen meegerekend als inkomen. Als ze dan nog in aanmerking komt voor korting dan krijgt ze dat. Mocht ze door het partnerpensioen in een hogere belasting schijf komen moet ze rekeningen houden met een naheffing.
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor reactie. ik maak uit je antwoord op dat indien zij niet werkt zij recht heeft op loonheffingskorting over haar partnerpensioen-uitkering (tot haar 65ste)?

Andere antwoorden (3)

Als het partnerspensioen het enige inkomen is wordt daar de loonheffingskorting op toegepast. Als ze die niet opmaakt kan ze de rest vooruit betaald krijgen via een voorlopige teruggaaf. Arbeidskorting is niet van toepassing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je uit 2 bronnen inkomsten hebt, bestaat de mogelijkheid om op 1 van beide heffingskorting te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal een stuk duidelijker zijn als je niet praat over loonheffingskorting, maar over heffingskorting. Die krijgt zij dus gewoon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als jij met haar bet getrouwd toen je nog werkte bij het bedrijf waar jij pensioen opbouwde, dan is er niets aan de hand. Het ABP aan de andere kant heeft een zeer anti sociale regel, die in het geval je getrouwd bent na jouw werkzame periode bij de overheid jouw nabestaande geen uitkering geeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding