Hoe kun je belastingtechnisch het beste handelen als je eenmalig een grote som geld ontvangt?
Ik ben met drie familieleden eigenaar van een vakantiehuis dat we willen verkopen. Dat betekent dat er eenmalig een behoorlijk bedrag op mijn rekening gestort zal worden, hoe kan ik dan het beste handelen om daar zo weinig mogelijk belasting over te betalen?
Je betaalt verder net zoveel belasting als eerst. Je was immers eigenaar van een vakantiewoning. Dat is vermogen dat je in box3 moet opgeven. Dat verandert niet, alleen is het vermogen geen huis meer, maar geld.
De box 3 belasting wordt berekend over fictief rendement. Het fictief rendement op spaargeld is veel lager (in 2024 iets meer dan 1%) dan het f.r. op beleggingen / 2e woning (in 2024 ruim 6%). Je betaalt dus niet net zoveel belasting als eerst, maar veel minder. ronron heeft gelijk dat voor box 3 de woz waarde van de woning telt en dat is vaak een stuk lager dan de verkoopwaarde.
Maar gezien het grote verschil in fictief rendement ga je per saldo minder belasting betalen. Als je uberhaupt al moet betalen over het bedrag, omdat het waarschijnlijk binnen het vrijgestelde bedrag valt. Let wel op dat hierbij alle box 3 - waardes bij elkaar geteld moeten worden, dus niet alleen het spaargeld (en zeker niet alleen het geld dat je nu door verkoop ontvangt).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.